Followers

Friday, April 6, 2012

Dong Zong Bermain Api, Melayu Bermain Hujan


When the British brought in the Chinese to work in the mines in Perak, they have also brought in the culture of gangsterism and secret societies to Malaysia .   For over a decade, the Ghee Hin and Hai San societies had been fighting and avenging each other’s death over control of watercourse, gambling and personal matters.
As the stories were told, at one time, the Ghee Hin imported 4,000 professional fighting men from mainland China via Penang to attack the Hai Sans and for the first time, the Hai Sans were driven out of Larut.   About 10,000 Hai San men sought refuge in Penang.
And time passed, these two clans grew bigger and roamed all over the country.
These secret societies may have ‘faded’ away, but their mentality remains a threat to this multi-racial country.   Like a time-bomb, it keeps ticking, provoking our patience by displaying arrogance and intolerance.
Although they have come out from the mines, adopt the hygiene and manners from the locals, live in bungalows and own 80% of the country’s wealth, the new generations of the faded societies cling on to their forefathers’ ‘glory’ days of taikos and thugs and refuse to embrace the humble culture of Malaysia, which requires a high level of tolerance.

Baca seterusnya tulisan Azuardi Alias

Tak perlu saya ulangi tuntutan Dong Zong yang mendesak kerajaan mengeluarkan guru-guru yang tidak boleh berbahasa Mandarin dari sekolah Cina. Tidak perlu. Saya sudah letih dan penat dengan karenah mereka.

Hanya di Malaysia kerajaan boleh terima warganegaranya yang sudah 50 tahun lebih merdeka tapi tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu. Hanya di Malaysia membenarkan adanya sekolah vernacular. Hanya di Malaysia. Hanya di Malaysia.

DAP menyokong Dong Zong. Mengapa? 

Mereka kata mereka hanya mempejuangkan Malaysia untuk orang Malaysia. Maknanya tidak ada istimewa bumiputera dan bukan bumi. tapi budaya apa DAP nak pakai dalam melaksanakan Malaysia untuk orang Malaysia. Bahasa apa?

Sudah tentu bukan budaya Melayu. Sudah tentu Malaysia untuk orang Malaysia versi DAP bukan bahasa Melayu. Islam? Persetankan.

Mereka menyokong Dong Zong tetapi condemn Perkasa! Belanga kata jubur kuali hitam!

'Perkauman' yang dibawa oleh Perkasa hanya picisan dibanding dengan Dong Zong. Perkasa hanya mempertahankan hak istimewa orang Melayu yang dijamin dalam Perlembagaan. Hanya mengingatkan mereka yang lupa pernah nenak moyang kita mempunyai 'understanding' dalam hal ini.

Kita tidak mahu hak orang, kita - Melayu - hanya ingin hak sendiri. Itu juga dikata racist oleh DAP. Di sokong oleh PKR dan PAS. WTF!

Saya harap ada pemimpin Melayu akan jadi seperti Lee Kuan Yew. Lee Kuan Yew tidak membenarkan sekolah vernacular di Singapura. Di Malaysia, ramai anak-anak muda Melayu memuja Singapura, DAP dan Lee Kuan Yew. 

Singapura sangat 'zalim' dalam mendidik warganegaranya. Jika kita sanggup, ayuh kita lakukan. Di Malaysia kerajaan sudah dituduh zalim dengan hanya pancutan air FRU. Mari tengok tahap tolenrasi Lee Kuan Yew.

“We have to lock up people, without trial, whether they are communists, whether they are language chauvinists, whether they are religious extremists. If you don’t do that, the country would be in ruins.”



Ini ucapan beliau pada tahun 1986. Pemimpin kita? Main air hujan. Orang Melayu semua main banjir. 

Melayu memang lemah.

2 comments:

Jeepers Creepers said...

org melayu memang lemah..sejak awal merdeka org melayu dah lemah dgn tuntutan bangsa asing..semua ini berpunca daripada awal kemerdekaan..kalau org melayu berkeras tidak membenarkan vernacular, masalah ni takkan terjadi.

Anonymous said...

setuju