Followers

Monday, April 30, 2012

BERSIH: Kronologi dari Aman ke Ganas.

Kami sudah menjangka sesuatu yang buruk akan berlaku juga akhirnya. 

Saya boleh komen begini dalam soal BERSIH 3.0 sebagai permerhati yang turut serta: ada tiga golongan dalam himpunan itu. Golongan pertama memang benar-benar ingin menunjukkan protes aman. Golongan kedua turun kerana menurut perintah parti-parti terutama selepas fatwa 'wajib' Nik Aziz. Golongan ke tiga adalah memang sejak dari awal merancang untuk melakukan huru hara.

Bukan senang untuk mengawal mob. Oleh kerana itu sejak dari awal kerajaan tidak membenarkan adanya perhimpunan - aman atau liar. Namun kita sangat menyakini rakyat kita matang berdemokrasi, lalu kita benarkan. Manusia seramai lebih 30 ribu itu bukan semua cukup matang atau cukup bertamadun.

Pada tinjau awal saya sejak pukul 2.30 petang, pendemo sedang bergembira. Sebenarnya tidak ada komunikasi dengan lokasi lain, jadi tiada siapa sebenarnya tahu apa berlaku di tempat lain. Dalam pukul 3.30, polis melepaskan gas pemedih mata di kawasan LRT Masjid Jamek selepas minta pendemo bersurai.

Saya sendiri tidak puas hati mengapa polis melepaskan gas pemedih mata sedangkan saya perhatikan tiada pendemo yang bertindak liar. Selepas itu baru saya tahu, adanya incident beberapa pendemo di hadapan Dataran Merdeka sudah mula merempuh kawat besi. Tindakkan polis itu wajar.

Selepas polis bertindak, keadaan di kawasan saya menjadi huru hara. Kebanyakkan kaum Cina mengundurkan diri, hanya tinggal beberapa Melayu, saya percaya dari PAS yang masih ingin berjihad. Saya mendapat laporan beberapa pertempuran antara pendemo dengan polis berlaku.

Jika ada menuduh polis kejam, ini salah pendemo juga. Mengapa perlu rempuh kawad berduri yang menghalang Dataran Merdeka. Mahkamah sudah mengeluarkan perintah Dataran Merdeka tidak boleh dimasuki hingga 1 April.

Sepanjang perjalanan peristiwa sebelum berlaku rempuhan, polis sangat professional dan gentleman. Mereka tidak melawan semula provokasi pendemo. Sejak dari tengahmalam sebelum itu lagi polis sudah di provoke. Di panggil 'anjing', 'barua' dan kereta mereka ditendang dan diganggu. Sejak dari awal BERSIH bukan himpunan aman sebenarnya.

Ia menjadi aman kerana polis tidak membalas provoksi mereka. Sejenak apabila mereka melanggar undang-undang, baru polis bertindak.

Saya tidak tahu apa yang berjaya dicapai oleh BERSIH. Mereka masih menuntut 8 perkara yang mana hanya satu tidak dituruti iaitu memanjangkan kempen selama 21 hari. Itupun SPR sudah tambah dari 7 ke 10 hari. Ada pihak menyalahkan polis mengapa mereka terlalu mengawal Dataran Merdeka.

Ini hujah yang paling saya tidak faham. Mahkamah mengeluarkan perintah. Polis adalah penguatkuasa undang-undang. Jika polis gagal menguatkuasa undang-undang, tiada siapa akan menghormati PDRM, PDRM adalah Polis Di Raja Malaysia. Ianya adalah lambang kekuasaan Sri Paduka Banginda YDP Agong. Jika polis tidak boleh menegakkan undang-undang, maka polis adalah institusi yang impotent.

Ini juga rasional himpunan aman tidak boleh diadakan di tempat awam, Berapa ramai peniaga yang mengeluh, terutama di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Masjid India dan Jalan Sultan Ismail. Semua kawasan yang terlibat adalah kawasan peniaga Melayu. Berapa kerugian yang mereka alami. Berapa banyak kedai yang tutup.

Anggaran saya pendemo seramai 50 ribu orang adalah terlalu tinggi. Ianya sekitar 35 ribu saja. Seramai ini tidak boleh mengaku mewakili rakyat. Malah sesebuah parti politik mempunyai ahli lebih ramai dari itu. 

Ambiga meminta maaf atas kerosakan dan keganasan yang berlaku. Beliau mengaku tidak bertanggungjawap terhadap keganasan kerana itu bukan niatnya. Beliau juga yang sebelum ini memberi jaminan ianya akan berjalan dengan aman. Sekarang Ambiga bagaikan menyalahkan parti-parti politik - terutama Unit Amal PAS.

Saya boleh simpulkan, isu PTPTN dan BERSIH 3.0 gagal menarik simpati pengundi senyap terhadap PR. Mungkin ia menambahkan meluat rakyat. Masalah yang ingin dibawa oleh BERSIH bukan masalah rakyat. Ianya masalah penduduk urban, yang cuba membela kemiskinan dari sudut pandangan orang kaya yang tinggal di Bangsar dan langsung tidak memahami kemiskinan itu sendiri.

Suka saya petik dari blog Helen Ang:

Monkey King menulis:
“Yes, most (not all) of the activism and discussion of politics is being done by the Bangsar-types (is there a Subang Jaya-type?). My main grouse is they claim to be the voice of the people when they are obviously NOT. Being loud doesn’t make you right nor does it mean you represent the people. …
“10, 50, 1,000, or even 20,000 Bangsar-types … cannot represent the 28,000,000 million Malaysians. [I am not saying that I do. I also don’t]. Activism in Malaysia now is so closely linked with politics, especially with Pakatan politicians. …
“Why do activists who harp on the bias of the mainstream media choose to be silent on the lopsided reporting of alternative media (including the Malaysian Insider that you frequently write for)?
“The rich, by virtue of being better educated, having better access to media,being closer to the corridors of power, are able to articulate and champion causes that are dear to them. Just look at all the recent ’causes’ that has attracted serious activist and media attention – elections, Lynas, seksualiti merdeka, tertiary education, MRT. These are all urban and middle-class issues. …
“You see, when (most of) the Bangsar type activists talk,
(a) they are only seeing problems and issues that are of concern to them; and
(b) they see poor people’s problems from their rich people lenses.
“Both often, although unintentional, lead to misallocation of resources. Hence one of the main reasons why the rich get richer, the poor poorer.”

Blogger PR seperti Tukar Tiub suka mengutuk pak cik dan mak cik felda kerana menyokong UMNO. Mereka mungkin tidak sofistikated, tapi mereka mungkin majoriti pengundi, dan mereka deliver votes. UMNO mungkin cukup bijak apabila menjaga golongan ini. 
Mungkin disebalik segala tuduhan UMNO corrupted dan sebagainya, orang miskin, orang kampung dan orang Melayu yang tidak canggih pemikirannya, lebih mempercayai UMNO dari PR yang menjadikan kebebasan golongan gay, lesbian, biseksual dan tukar jantina sebagai agenda mereka.
Persetankan rakyat.





3 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

Berdasarkan pemerhatian saya majoriti yg berdemo adalah org luar dari negeri...

What do you think, sir?

Anonymous said...

majoriti adalah orang kelantan, dalam 60-70% adalah kelantan, 40% selangor dan lagi 20% adalah dari lain2 negeri...

Ini yang saya dapat perhatikan di KL sentral.

sri tribuana said...

Salam Aku Hensem dan Anon 3;59,

memang ada warga asing, terutama indonesia yang diimport, seramai mana saya tak pasti. tentang nisbah, anon 3;59, saya boleh katakan ramai org kelantan yng turun berdasarkan dialek pertuturan mereka. Mungkin kerana fatwa 'wajib' sedangkan yg buat fatwa sendiri tak turun.

Selebihnya, berbeza dengan BERSIH sebelum ini, ramai kaum Cina turun, dan sebahagian besar penyokong anti-Lynas. tapi mereka cukup bijak untuk tidak berjihad menentang polis.