Followers

Monday, November 14, 2011

Anwar Tahu Dia Bukan PM Jika PR Menang.

Antara spekulasi menarik andaikata PR menang PRU ke 13 adalah siapa PM dari PR? Jika selepas PRU ke 12, tanpa ragu PR akan menjawap sudah tentu Anwar Ibrahim. Tapi sekarang ianya bukan satu jawapan yang pasti atau tuntas lagi. Ternyata credibility Anwar sudah mula diragui oleh sekutunya.

Bermula dengan pembohongan 16 September, Anwar bukan lagi dilihat sebagai tokoh yang mempunyai karisma untuk memimpin Malaysia. Ini kerana beberapa siri secara berbondong-bondong 'exodus' dari pengikut Anwar sendiri yang mulai meragui kata-kata Anwar.

Sekarang, selain berhadapan kemungkinan didapati bersalah dalam kes liwat, Anwar menghadapi kemelut video seks yang dibongkar oleh kawan baiknya, Datuk Eskay. Anwar bukan lagi asset, malah liability kepada PR. Chua Soi Lek pernah membuat kenyataan mengikut hematnya andaikata PR menang, calon PM dari PR akan datang dari PAS.

Walaupun ini dinafikan oleh Lim Guang Eng, namun penafian ini meragukan. Lim Guang Eng menyembunyikan sesuatu. Di bawah adalah terjemahan suratkhabar Cina yang menolak Anwar Ibrahim sebagai PM sekiranya PR menang.:

Siapa bakal Calon perdana menteri Pakatan rakyat?
Goh Chee Chong

Penulis tidak perasan dan sudah tidak ingat lagi, sudah berapa lama presiden MCA Chua Sui Lek pernah bertanya “siapa bakal perdana menteri Pakatan Rakyat?” apa yang saya tahu Pakatan Rakyat tidak tidak pernah bersuara dan terus membisu tidak menjawab, mereka tidak menjawab secara berdepan.

Sehingga waktu baru-baru ini, setiausaha DAP Lim Guan Eng akhirnya membalas dan bersuara, Lim Guan Eng berkata, 28 juta rakyat Malaysia semuanya sudah tahu bahawa bakal calon perdana menteri Pakatan Rakyat ialah Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng berkata hanya Chua Sui Lek seorang sahaja yang tidak tahu, tetapi sebenarnya Lim Guan Eng tidak perlu beritahu kita tentang perkara itu apa yang dimaksudkan perkataan “semua rakyat Malaysia sudah tahu bahawa calon bakal perdana menteri Pakatan Rakyat ialah Anwar Ibrahim”. Lim Guan Eng hanya perlu beritahu kita:  “selepas Pakatan Rakyat memerintah, akan lantik siapa yang bakal jadi PM” sudah memadai.

Jika dilihat dari segi perkataan dan maknanya, Lim Guan Eng tidak perlu bertanggungjawab atas apa yang beliau sebutkan itu, kerana beliau sendiri tidak pasti dan bukan wakil mutlak kepada Pas ataupun kepada Pakatan Rakyat, untuk secara terbuka umumkan pendirian kesefahaman dalam Pakatan Rakyat. Lim Guan Eng hanya secara kebetulan berkata-kata manis seperti itu sahaja, dengan menyebut semua rakyat Malaysia sudah tahu bahawa Anwar Ibrahim bakal perdana menteri Pakatan Rakyat, jika kamu sudah pun tahu, sebab itu boleh dimaksudkan bahawa ia tidak perlu disebut-sebut lagi.

Perdana menteri menunggu (bakal calon) Pakatan Rakyat itu dikatakan ialah Anwar Ibrahim, ini adalah menjawab soalan yang wajar, apa yang difahamkan oleh semua orang, sedangkan kabinet bayangan Pakatan Rakyat pun sudah amat susah dan getir untuk diwujukan, bukankah sekurang-kurangnya Pakatan Rakyat perlu persetujuan dan sebulat suara dari semua ahli Pakatan Rakyat untuk mencalonkan bakal calon perdana menteri? persoalannya sekarang ini, pertanyaan Chua Sui Lek sehingga air liur beliau kering, kenapa gabungan ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat tidak secara terus terang dan terbuka menjawabnya, umumkan sahaja siapa sebenar bakal calon perdana menteri mereka, sumbat mulut Chua Sui Lek cukup-cukup?

Masih Ada Lagi Orang Yang Tidak Tahu

Lim Guan Eng berdasarkan beliau orang Cina, sejak mula lagi beliau menyatakan beliau tidak layak menjadi perdana menteri, dengan itu jawatan itu sama ada dari kalangan PKR ataupun Pas, mereka akan pilih salah satu daripada itu, DAP hidup hanya mengharapkan tiket-tiket undi orang-orang Cina, sudah tentu tidak setuju jawatan perdana menteri disandang oleh calon dari kalangan ahli Pas ataupun jawatan itu jatuh ke tangan Pas, persoalannya sekarang ini adakah Pas setuju dan sebulat suara sokong dan iktiraf Anwar Ibrahim itu ketua dalam gabungan parti Pakatan Rakyat?

Jika kata-kata Lim Guan Eng itu telah menjawab soalan dari Chua Sui Lek, pasti isu itu sudah selesai, dengan itu Chua Sui Lek tidak patut menyoal perkara itu tidak henti-henti sehingga sekarang.

Apa yang saya nampak di sini, bukan sahaja Chua Sui Lek seorang yang tidak tahu siapa bakal calon perdana menteri dari Pakatan Rakyat adalah Anuar Ibrahim, sekurang-kurangnya Nik Aziz, Hadi Awang dan keseluruhan Pas pun tidak tahu menahu siapa sebenarnya calon perdana menteri dari kalangan Pakatan Rakyat….



*Orang Cina pun tak mahu Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri.
-sumber dari MyMassa

Pada hemat saya pula, oleh kerana kemelut yang menghantuinya sekarang ini, Anwar sendiri tahu beliau tidak akan menjadi PM. Bukan hanya Anwar, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Haji Hadi, dan Nik Aziz juga sudah tahu.

Saya juga yakin mereka sudah mempunyai calon PM mereka. Calon itu, saya yakin sudah dipersetujui oleh Anwar, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Haji Hadi dan Nik Aziz.

Cuma mereka simpan kad itu rapat ke dada mereka.





No comments: