Followers

Monday, March 21, 2011

Melayu

Tun Mahathir mengakui beliau mempunyai darah India dari sebelah bapanya. Beliau tetap bangga beliau Melayu kerana ibu kepada bapanya seorang Melayu, dan ibunya sendiri, Wan Tempawan juga seorang Melayu. Beliau pernah secara verbal menegaskan ini dalam program bersama Gempita tahun 2009, dan juga dalam memoir terbarunya: A Doctor in the House.

Seperti biasa, apa yang dikatakan Tun Dr. Mahathir akan dibahas, didebat dan dipolemikkan. Setakat ini, Anwar dan Tengku Razaleigh telah membuat tuduhan Tun Dr. Mahathir sebagai 'penipu'. Blogger Sakmongkol juga telah memberikan pandangannya terhadap memoir Tun dan pengakuan 'darah Indianya'. Tanpa mereka sedari, mereka memberi promosi percuma kepada Tun. Walaupun dipersaraannya, Tun masih lagi newsmaker.

Tidak hairan beliau masih menjadi tarikan media jika dibanding dengan ahli-ahli politik yang masih aktif.

Tun adalah kes klasik apabila Melayu suka mempertikaikan perkara yang remeh. Siapa sebenarnya Melayu? Adakah definisi Melayu itu mesti lahir di Semenanjung Tanah Melayu, dari kedua ibubapa totok Melayu?

Sudah berkali-kali saya menulis, Melayu merupakan identiti bangsa besar dari kelompok sub etnik seperti Jawa, Minang, Batak, Bugis dan sebagainya. Dinamakan kepulauan ini sebagai kepulauan Melayu, dan bahasa pertuturannya bahasa Melayu. Samada mereka dari negara Indonesia atau Semenanjung, mereka adalah dari rumpun bangsa Melayu.

Bagaimana dengan darah campur Melayu dan India-muslim, Cina-muslim atau Melayu dengan orang-orang Eropah? Melayu atau lain-lainkah mereka?

Dari segi perlembagaan, Malaysia sudah memudahkan definasi ini, tetapi masih ada suara-suara sumbang 'orang ini mamak', atau orang ini 'anak mualaf' dan lain-lain. Saya angkat isu ini kerana ianya bukan isu remeh. Penting bagi Melayu menyedari jatidiri mereka agar tidak mudah diasak oleh orang luar berkaitan 'kemelayuaan' mereka.

Bangsa Melayu bukan bangsa pertama yang identiti keturunan mereka bercampur dengan bangsa luar. Dalam sebuah buku sejarah Jepun yang saya baca, saya tidak ingat dengan pasti nama penulisnya, jika tidak silap Richard Story beliau menerangkan, asal usul bangsa Jepun adalah dari campuran berbagai kaum dari lautan pacific, malah penulis membuat hipotesis adanya darah Melayu dalam darah Jepun! Namun beliau berkata hipotesis ini tidak mempunyai bukti kukuh.

Moral dari cerita di atas adalah tidak penting campur baur kaum-kaum lain dalam darah orang Melayu asalkan mereka ingin dikenali sebagai Melayu, beragama Islam(kerana Melayu identik dengan Islam), bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat resam Melayu.

Di sini kelihatan betapa geniusnya penggubal perlembagaan Malaysia. Di Rom sendiri pernah apabila lelaki mereka lebih ramai dari wanita, untuk mengelak dari kepupusan, tentera Rom menakluk satu puak dan mengambil kaum wanita puak itu untuk dikahwini mereka dan melangsungkan keturunan Rom.

Dan penghijrahan orang-orang Yahudi beramai-ramai ke Eropah dan Amerika, malah China dan Afrika telah mencampur adukkan darah Yahudi dengan Eropah, China dan Afrika. Jangan terkejut adanya Yahudi kulit hitam didunia ini. Namun sesetengah mereka tidak mahu dikenali dengan Yahudi lagi, ada yang sudah menggelar mereka Jerman, Anglo-Saxon atau Irish.

Ada hikmahnya Melayu juga mempunyai darah India, Cina, Arab dan sebagainya kerana darah campuran sebegini melahirkan bangsa yang kuat. Kita mungkin akan mewarisi sedikit sebanyak kehebatan ciri-ciri bangsa yang bercampur Melayu itu.

Dari segi Islam dan sains sendiri mengakui; semua DNA bangsa dalam dunia ini tanpa mengira bangsa dan agama datangnya hanya dari satu DNA lelaki dan satu DNA wanita - semua manusia mempunyai hubungan darah sebenarnya.

Islam menggelarkan lelaki sebagai Adam, dan wanita sebagai Hawa. Sains menggelarkan Saintifik Adam dan 'the real Eve'. 

Hanya adat resam dan semangat 'kekitaan' menjadikan kita Melayu, atau sebaliknya. Tun Mahathir memilih untuk menjiwai Melayu. Maka Melayulah beliau.

Period.


2 comments:

Peminat baru said...

bangsa melayu....
bangsa me layu...
bangsa me la yu...
bangsa mela yu....

Boleh pilih....jadi lah kita bangsa melayu.....

Sang Guna said...

Melayu itulah sebenarnya penyatuan bukan Assobiyah seperti yg didakwa oleh pihak yg satu lagi.
ada berbagai2 dlm melayu ni.
aku bersyukur dan bangga dilahirkan melayu.