Followers

Monday, January 17, 2011

'Nyamuk' Pun Anwar Takut?

Anwar Ibrahim masih ghairah ingin berdebat tentang ekonomi dengan PM. Buat setakat ini, KJ dan Nazri Tan Sri Aziz menawarkan diri untuk berdebat dengannya. Anwar merasakan dua orang ini tidak layak berdebat dengannya. Ummi Hafilda yang kembali sensasi mencabar juga Anwar berdebat, lantas Anwar memanggilnnya nyamuk.

'Nyamuk' ini merupakan antara mangsa kekejaman Anwar. Semuanya bermula apabila Ummi Hafilda dengan berani menulis surat kepada Tun Mahathir. Rumour sudah bertiup sebelum itu. Karpal Singh menuduh Anwar sebagai Menteri yang tidak bermoral dan homoseks. Mat Sabu dalam ceramah-ceramah PAS memanggil Anwar sebagai 'Al Juburi'.

Khalid Jefri juga menulis buku '50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM'; juga turut memuatkan tuduhan homoseks, hubungan seks dengan berbagai wanita dan aktiviviti 'aneh' Anwar. Buku itu diharamkan atas usaha Anwar yang mendapat injuction.

Antara kejadian aneh yang berlaku pada tahun itu adalah apa yang dinamakan 'Operation Turned over'. Operasi ini bertujuan memaksa Ummi Hafilda menarik semula tuduhannya melalui surat beliau kepada Tun Mahathir. Anwar selaku Timbalan Perdana Menteri telah mengarahkan polis menahan Ummi dan memaksa Ummi menulis semula surat yang menafikan tuduhan itu kepada Tun Dr. Mahathir.

Tun pernah menerima surat sedemikian, dan kerana terlalu percayakan Anwar; Tun minta Anwar baca dan kemudian bakar. 'Baca dan bakar' merupakan lambang kepercayaan Tun terhadap Anwar. Tapi surat Ummi bukan surat layang. Ianya di tandatangani, dan berani bersemuka untuk menyatakan kebenaran. Lebih mencurigakan, Anwar bersusah payah mengarahkan polis melakukan 'Operatian Turned over'.

Kalau tidak ada ada, masakan tempua bersarang rendah.

Sebenarnya Awar yang menggali lubang kuburnya sendiri. Anwar cuba menyembunyikan dari pengetahuan umum surat Ummi. Selepas berita ini pecah, Anwar dengan kuncu-kuncunya melancarkan serangan peribadi ke atas Ummi. Ummi pernah syok ke Anwar, Ummi cuba ugut Anwar untuk dapatkan projek dan sebagainya. Tipikal Anwar yang bijak mengalihkan perhatian.

Tuduhan Ummi sangat berat: abangnya Azmin merupa seorang bacul dan dayus membenarkan isterinya mempunyai hubungan dengan Anwar. Sudah habis modal lain ke Ummi nak reka untuk mengugut Anwar dengan membuat fitnah ke atas keluarganya sendiri? Saya tidak merasakan demikian.

Seorang lagi mangsa yang turut diganggu polis atas arahan Anwar adalah bekas pemandunya, Azizan Abu Bakar. Sekarang Saiful Bahari. Sebenarnya, kita semua tidak pernah lihat perlakuan yang diperkatakan kecuali keputusan mahkamah. 

Tapi mengapa Anwar tidak berani bersumpah seperti Saiful lakukan? Mengapa Saiful hingga kini belum dimakan sumpahnya? Ketepikan soal prosedur sumpah yang dipertikaikan, tipikal penyokong Anwar, mereka sering berbahas tentang ranting.

Pokoknya, secara mahkamah juga Anwar sentiasa mencari jalan menunda kes berkenaan. Jika berani, selesaikan secepat mungkin. Kami ingin tahu. Bersumpah juga seperti Saiful, biar Allah jadi saksi dan kita lihat siapa nanti akan dimakan sumpah.

Kini Anwar menyifatkan Ummi sebagai nyamuk. Sebagai orang yang ingin menjadi Perdana Menteri, Anwar perlu melayani 'nyamuk' ini. Apa lagi jika Anwar merasakan tuduhan Ummi tidak benar. Buktikan kepada rakyat. Ajak Ummi berdebat. Kita buka dada, luahkan segala kebenaran. Lari dari bersumpah, lari dari mahkamah dan sekarang lari dari bayang-bayang Ummi. Jangan lari lagi.

Berdebat dengan 'nyamuk' berkenaan, then you deserve our respect. Baru boleh cerita debat ekonomi.

2 comments:

dzimba said...

MGR Malaya bro.. putar alam banyak kuat oiiii. Dia tahu melayu sudah buta dengan janggutnya dan hafalan ayat quran sebaris dua.

Agent X said...

Bro, memanglah anwar takut nyamuk, sebab muncung nyamuk tajam. dia suka benda tumpul aje.