Followers

Monday, January 24, 2011

DAP Terdesak Membuktikan Melayu Bukan Penduduk Asal.

Dalam blog Lim Kit Siang, dimuatkan tulisan seorang ahli sejarah picisan. Jika dulu kita ada Micheal Chick(en), kini kita ada John Doe. Baca dalam entry Malay History: What's missing from the textbooks. Seperti nama Chick(en), John Doe juga meragukan. John Doe untuk lelaki dan Jane Doe bagi perempuan adalah nama yang umum untuk orang yang tidak dikenali.

Bapa rasis Malaysia, Lim Kit Siang meletakkan artikel aneh dari seorang sejarahwan yang kabur mencerminkan nilai intelek beliau sendiri. Patutlah beliau tidak pernah setanding dengan mentornya, Lee Kuan Yew dari segi intelek dan hanya pandai meniup api perkauman.

Dari keseluruhan artikel berkenaan, John Doe menafikan peranan Parameswara sebagai pembina empayar Melaka. Kononnya, seorang sultan Brunei yang terlebih dahulu memeluk Islam dan berkahwin dengan anak raja Johor. Raja Johor itu pula berada dibawah jajahan Siam, seperti Temasik sebelum Parameswara membunuh gabenor Siam, Temagi. 

Menurut John Doe, Ketuanan Brunei ini tidak diceritakan dalam buku teks sejarah. Ada lagi fakta yang melucukan. Dalam artikel bodoh itu, John Doe berhujah terdapat kubur seorang China Muslim bernama Pu Kung Chih Mu seratus tahun sebelum sultan Brunei itu naik takhta. Sudah ada komuniti orang Cina pada tahun 1264 di Brunie dan Islam ini datang ke Brunei melalui China Muslim.

Banyak contoh yang diberinya sekian ramai masyarakat China Islam yang berhijrah ke Brunei seawal 977, ketika Melaka masih belum terbentuk. Semua hujah ini hanya menjurus kepada satu tujuan: Melayu yang sering berbangga dengan Kesultanan Melayu Melaka tidak boleh berhujah mereka penduduk asal kerana Cina sudah mula berhijrah ke rantau ini sebelum terbentuknya Melaka. Alangkah bodohnya John Doe ini.

Pertama, John Doe mengkaji sejarah 'Kepulauan Melayu' secara geografi tanpa mengkaji geo politik Nusantara. Kepulauan Melayu yang tidak termasuk Siam menggapai hingga ke Filipina. Sebelum Melaka wujud, beberapa empayar dan kerajaan Melayu sudah muncul di Segenting Kra seperti Empayar Funan dan Langkasuka. 

Perlu diingat, dalam politik orang Melayu purba, mereka mempunyai kerajaan berlandaskan raja, bukan geografi. Beberapa empayar jatuh dan bangun hasil dari keturunan yang sama. Ada dua etnik besar yang sering berebut pengaruh mengawal alam Melayu iaitu orang Melayu dan Jawa. Kerajaan Melayu seperti Funan, Langkasuka, Sri Wijaya dan Melaka terhasil dari dinasti yang sama.

Kerajaan Jawa agak kompleks kerana masalah dalaman dinasti mereka bertukar-tukar namun nama kerajaan mereka dari Singosori hingga ke Majapahit berasaskan kebudayaan Jawa yang juga dalam rumpun bangsa Melayu. 

Dan empayar Melayu/Jawa tidak dapat tidak adalah kisah perebutan mengawal Selat Melaka. Ini kerana Selat Melaka adalah jalan laut antara India dan China. Ini yang menyebabkan samada kekuasaan laut Srivijaya atau Majapahit sangat ingin mengekalkan pengaruh mereka di Selat Melaka.

John Doe adalah penulis yang pertama memberi kepentingan kerajaan Brunei dalam politik Melayu purba. Saya rasa beliau buta sejarah tetapi menulis sejarah.

Jika ada komuniti Cina yang bertapak di Brunei, atau Johor atau Temasik atau dimana-mana sahaja rantau Melayu ini, tidak mengesahkan mereka penduduk asal kerana menjadi lumrah politik Melayu ketika itu menganggap Kepulauan Melayu itu sebagai tapak geo politik mereka. Melayu yang mendirikan dinasti di Segenting Kra seperti Funan tetap menganggap Pahang, Johor, Kedah hingga ke Pasai, Aceh, Siak, Palembang dan Brunei dibawah jajahan mereka.

Begitu juga dengan kerajaan Srivijaya. Hanya selepas empayar Melayu Srivijaya lemah pengaruhnya di sekitar Selat Melaka, barulah Majapahit mengambil alih sebagai tunggak di Kepulauan Melayu. Ketika itu baru Siam di bawah Rama Kamheng ingin menguasai beberapa jajahan Srivijaya di Semenanjung seperti Pahang, Johor dan Kedah. 

Apabila Parameswara mencabar kekuasaan Majapahit, baginda telah di serang oleh Jawa dan melarikan diri ke Temasik, secara de jure baginda cuba menakluk semula bekas jajahan nenek moyangnya. Walaupun Temasik dikuasai oleh Siam, tetapi beberapa suku seperti Orang-orang Laut masih bersetia dengan Putera keturunan Srivijaya ini. 

John Doe tidak boleh mengambil sejarah tertubuhnya kerajaan Melayu Melaka sebagai hujah untuk mengesahkan 'kependatangan' Parameswara. Jika orang Melayu tidak boleh terima kaum lain sebagai penduduk asal, bagaimana orang Semenanjung boleh menerima Parameswara dengan mudah sekiranya baginda dianggap orang luar.


John Doe kena lebih memahami lagi sejarah Melayu yang complicated. Baca Alter Terahsia Bangsa Melayu dan Mistifile setidak-tidaknya. Jika beberapa kerat masyarakat China Islam hendak dijadikan hujah, baik Lim Kit Siang kaji semula sejarah bangsa China. 


China sebagai negara bukan satu bangsa. Cheng Ho sendiri orang Islam keturunan Turki. 

8 comments:

Anonymous said...

Syabas saudara atas artikel yg menarik dan berfakta!

Menyentuh mengenai Langkasuka.. pada 2008, sebuah syarikat perfileman Thailand telah mengeluarkan 1 filem bertajuk Queen of Langkasuka.

Sy berkesempatan menonton filem ini walaupun ianya berbahasa Thai (dgn sarikata English).

Yang menariknya, filem tersebut menonjolkan tradisi, pakaian dan cara-hidup melayu di Langkasuka. Pelakon lelaki memakai Baju Melayu lengkap bersamping, tengkolok dan Keris. Pelakon wanita pula memakai pending, dokoh dan beberapa perhiasan wanita melayu yg lain.

Ini menunjukkan pihak di Thailand tidak cuba memadam sejarah asal Selatan Thai (Langkasuka) dan mengakui dahulunya wilayah berkenaan adalah jurai negeri Melayu.

Berbeza pula Lim Kit Siang yg cuba memgubah sejarah Kesultanan Melayu Melaka dgn idea China Islamnya. Begitu juga singapura, hilang sejarah Hang Nadim dan digantikan dengan kedatangan kolonial Stamford Raffles.

Ini la perancangan jahat anak haram Lim Kit Siang dan Mentor-nya di Singapura utk memadam Sejarah asal negara ini - padam semua kisah berkaitan org melayu dan gantikan dgn sejarah moden!

http://en.wikipedia.org/wiki/Queens_of_Langkasuka

Hahn said...

Lim Kit Siang bermimpi. Kalau ada petempatan orang China mengapa tidak juga dapat mempengaruhi perlembagaan Malaysia yang di gubal?

Bukan mudah untuk mengubah perlembagaan. Lagi lagi hak Melayu langsung tiada tempat untuk di ubah.

Jangan lalaikan Melayu dengan perkataan perkataan bodoh itu. Kita tahu kaum China yang gila kuasa termsuk sebahagian dari MCA sudah masuk ke fasa 2 iaitu melumpuhkan penguatkuasaan hak Melayu dalam perlembagaan sebagaimana yang di lakukan oleh Singapura.

Hak itu ada tapi di jadikan pameran saja. Penguatkuasaan langsung tidak ada.

Anonymous said...

Suruh dia pergi perpustakaan dekat london tu... sy dah tak tahan dengar cerita yg dibuat-buat tanpa berlandaskan fakta..apa punya mangkuk lar dia tu..fahaman dia berbeza dan menghalalkan cara untuk mencari jalan memerintah... dia kena ingat melaka sudah terkenal awal sebagai perlabuhan! pergi lar selidik merata negara-negara eropah yg ada kaitan dengan zaman tersebut..yg paling lawak, pernah anda dengar cerita empayar yg kuat akhirnya berpecah hanya dengan satu pasukan monggul? buat lar tembok panjang lebar, tapi fakta tak boleh diubah..suruh dia amik spm balik..saya rasa dia comfirm fail la.. Melayu dah takde apa yg boleh dibangga sekarang..dari segi harta mahupun kendiri..yg tinggal hanya semangat..harap-harap semangat ni lar yg bawa melayu itu kembali kuat..jgn nak dibangga sangat cheng ho..kalau tidak empayar melayu itu memberi kemudahan hospiliti tentu dia dah karam awal2..dan jgn difikir pasal kehebatan maharaja china, kalau bukan kerana askar-askarnya dikerah keluar, dia hanya lah katak dibawah tempurung.. dan dimanakah letaknya maharaja china itu sendiri sekarang? kata hebat kan? negara KITA MASIH ADA SULTAN! negara itu yg kononnya hebat masih kemana hilangnya MAHARAJA? bila sudah takde maharaja, makan kuli batak naik tongkang boleh pijak kepala?

Longchepoh said...

Tak payah susah2 fikir tentang sejarah. Nanti susah nak terangkan kepada orang lain. Lagipun ramai yang kata subjek sejarah tu boring. Aku suka menjelaskan dari sudut geografi. Sila buka peta dunia. Orang-orang Cina tu asalnya datang dari sebuah negara bernama CHINA. Begitu juga India. Negara nya INDIA. Melayu adalah dari kepulauan Melayu. jadi apa susah nak cerita lagi. Cina tu tetap bangsa pendatang macama India selagi mereka masih berbangga dengan Cina dan India.

sri tribuana said...

Salam saudara sekelian,

kali ini saya emosi, dan makin tak tahan dengan Lim Kit Siang. Apa punya bodoh apek ini, belum memerintah Malaysia dah nak ubah sejarah Melayu.

Sang Guna said...

Salam Sri tri buana,
dah namanya pun gugusan kepulauan melayu apalagi nak dikatakan yg melayu bukan penduduk asal.
Dasar cina sial, kenapa le ada melayu yg sanggup bersekongkol dgn dia.

Anonymous said...

salam sri tribuana..sy lagi lar tak tahan bukan je dgn dia, dengan semua org melayu islam yg menyokong dia termasuk lar sekali..kalau lar boleh dibelah dan ditunjuk apa yg batin dalam hati ni sure dah kena tangkap lar sy ni..tapi apa kan daya..saya melayu, bila tulisan disalah ertikan boleh kena tahan..baru tindakan dengan penulisan, belum lagi tindakan yg melampaui kemanusiaan lagi lar kena hukum dgn melayu itu sendiri.. alang2 menyeluk pekasam, saya harap dalam keadaan sekarang biar lar tertubuhnya parti MELAYU utk betul2 memperjuangkan melayu islam itu sendiri.. sebab umno semakin lembik..xpercaya? melayu kita hilang arah sekarang ni, asyik nak jaga byk pihak.. ini bukan soal racist ini soalnya penyatuaan melayu. umno dah hilang power dlm soal penyatuaan ni dan masih leka dengan mimpi, walaupun sudah digegar dengan besi, masih leka bertahan dengan kayu, seolah kayu itu boleh bertahan 1000 tahun.. besi satu hal, serangan anai-anai kecil pada tiang-tiang? kalau dibiar musnah lah rumah.. sebelum rumah itu sendiri musnah kenapa tidak dibuat rumah batu..

Anonymous said...

Salam semua..

Saya rasa PERKASA boleh membawa MELAYU kemercu kejayaan...apa kata pembaca semua ??? Saya cadangkan PERKASA berdaftar dengan ROS sebagai sebuah parti dan kemudian bantu UMNO dalam penentuan dan halatuju orang Melayu. Setuju tak dengan saya ?

Mungkin ada satengah berpendapat bahawa menubuhkan satu lagi parti Melayu akan melemahkan dan memecahbelah orang Melayu yang sudah pun berpecah. Apa pendapat bloggers semua....