Followers

Thursday, March 18, 2010

Waiting For Godot


Baru-baru habis sahaja Pilihanraya Umum 2008, buat julung-julung kalinya pembangkang menafikan majoriti 2/3 kerajaan Barisan Nasional. Pembangkang menjadi ghairah dan mula 'carried away'. Mereka juga berjaya menawan 5 buah negeri.

Maka tanpa segan silu mereka tidak menamakan mereka sebagai 'pembangkan' lagi, tetapi 'government in waiting'. Hingga kini mereka masih menunggu.

Saya teringat, drama atau play terkenal Samuel Becket yang berjudul 'Waiting For Godot'. Drama ini merupakan aliran absurdity seperti karya-karya Jean Paul Sartre, Albert Camus dan Franz Kafka. Kisahnya tentang dua watak bernama Vladimir dan Estragon menunggu seseorang yang bernama Godot. Malangnya, Godot tidak muncul sama sekali.

Kasihan Anwar, PKR dan Sallehudin Ayub, hingga kini Godot mereka tidak muncul-muncul. Tiba-tiba kita dikejutkan dengan exodus ahli Parlimen pembangkang yang juga bekas 'government in waiting ' ini. Maka Sang Godot(Waiting for Godot diterjemahkan kedalam bahasa Indonesia - 'Menanti Sang Godot') tidak kunjung tiba.

Hari ini, Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim sebagai antara yang keluar dari PKR membuka pekung PKR. Benar, musuh paling berbahaya merupakan bekas kawan paling rapat.

Beliau membongkar bagaimana Datuk Seri Anwar memainkan fantasi rakan-rakan pembangkangnya dengan menyatakan ada 31 MP BN akan menyertai mereka dan membolehkan mereka membentuk kerajaan. Yang Dipertuan Agong juga sudah bersedia menunggu 'move' itu.

Malangnya, Sang Godot tetap tidak kunjung tiba.

Letih menanti, seperti biasa Anwar terus keluar Dewan Rakyat ketika beliau dimalukan oleh bekas sekutunya. Melarikan diri memang penyelesaian Anwar apabila gagal memutarbelitkan fakta. Tiada kejayaan jika hanya berdasarkan spin, propaganda, pembohongan dan bluffing.

Sooner or later, a man who wear two faces, forget which one is real.

Dan Sang Godot masih tidak kunjung tiba. Kasihan mereka.

No comments: