Followers

Wednesday, March 10, 2010

Pendidikan seks

Seks adalah subjek yang tabu untuk dibincangkan. Kebanyakkan ibubapa mengelak dari membincangkan perkara ini. Sekolah juga mengelak dari mengajarnya.

Banyak juga masalah yang wujud dari kurangnya pendidikan seks. Tidak boleh dibincang dengan ibubapa, tidak diiktiraf oleh pendidikan formal. Jadi dimana remaja akan dieducatekan tentang apa itu seks?

Kesannya kebanyakkan mereka akan belajar secara tidak formal; dari kawan-kawan, internet, pornografi dan sebagainya. Dan jika ianya diajar - atau dipelajari - dari sumber yang tidak formal, tidak ada kawalan yang dapat diletakkan. Mempelajarinya secara tidak formal memberi kesan yang negatif dan banyak permasalahan sosial kemudiannya.

Selalunya seks dianggap sesuatu yang personal, dan memalukan untuk dibincangkan terang-terangan. Ramai juga remaja yang terjebak mengamalkan seks salah, diluar perkahwinan, mengandungkan anak luar nikah dll.

Merahsiakan seks kepada remaja yang sepatutnya sudah makin bertambah matang boleh juga menyebabkan sifat 'membalas dendam' mereka apabila mempelajarinya secara tidak formal. Ia wujud, tetapi tidak boleh dibincangkan.

Sampai masa saya rasa pendidikan seks perlu diformalkan. Diformalkan bukan bertujuan menggalakkan, tetapi tidak terlalu dirahsiakan hingga ia dianggap semacam 'misteri' yang mengundang rasa nikmat melakukan secara tidak sah dan rahsia-rahsia.

Pendidikan seks juga perlu dilumrahkan dengan guideline yang betul supaya ia tidak dianggap melakukannya adalah melanggar undang-undang. Pendidikan seks bukan juga bererti kebebasan seks.

Bagi saya sudah sampai masa ia dianggap lumrah cuma perlu pendidikan yang betul bagi orang yang bertamadun.

No comments: