Followers

Saturday, February 12, 2011

Kaum Cina Indonesia Mengaku Mereka Pendatang.

Saya sedang menonton tv dalam bilik hotel Madani, Medan. Kebetulan channel Metro sedang menyiarkan rencana kedatangan kaum Cina ke Betawi.

Slot ini namanya 'Metro File'. Seorang penulis buku, Mona Lohanda seorang keturunan Cina bertutur fasih dalam bahasa Indonesia. Beliau menceritakan bagamana nenek moyang mula datang dengan jong ke Batawi.

Beliau juga bercerita ada kaum Cina yang datang dari China lebih awal lagi, seawal zaman Srivijaya memerintah lagi. Namun demikian ini tidak menjadikan mereka penduduk asal Indonesia. Beliau tidak pula cuba menafikan penduduk pribumi Batawi atau Jakarta moden sebagai penduduk asal.

Walaupun menurut beliau penduduk Batawi ketika itu bukan hanya Jawa, tetapi juga suku-suku dari Ternate, Acheh, Bugis, Minang dan Ambon. Tidak pula beliau mengatakan suku-suku itu 'pendatang'. Beliau faham konsep Melayu Raya, Nusantara dan Kepulauan Melayu.

Sistem pendidikan Indonesia berjaya educate kaum Tionghua mereka lebih baik dari Malaysia.

3 comments:

Anonymous said...

Setiap negara ada sudut baik dan kurang / buruknya. Cuma antara yg baik itu apakah yg terbaik antara yg baik itu. Apakah yg diletakkan oleh Indonesia didlm perlembagaannya..... bukan apa, untuk bersyukur jer...

zul said...

Tapi bila fikirkan semula, kenapa suasana indah ini di hantui dengan segala mcm bencana di sana?

Tentu ada yg tersirat dan apa hikmahnya.

sibatunisan said...

@Zul :
bencana apa Zul???