Followers

Sunday, December 12, 2010

'Senjata Pengecut'

Tajuk ini sebenarnya mengambarkan dilema antara kita memilih maruah dan kemenangan. Selalu orang akan merujuk kepada Machiavellian dengan kata-kata "matlamat menghalalkan cara"

Di Jepun, ketika zaman yang dikenali dengan nama 'Sengoku Jidai' atau 'The age of country at War' telah menimbulkan beberapa nama besar yang terdiri dari warlord atau daimyo seperti Takeda Shingen, Oda Nobunaga, Toyotomi Hideoyoshi dan Uesugi Kenshin.

Zaman ini adalah diakhir era Keshogunan Ashikaga. Shogun wujud hanya sebagai boneka sahaja, sementara kuasa sebenar direbut oleh beberapa warlord. Samurai atau makna sebenarnya 'those who serve' merupakan kelas pahlawan yang telah mendominasikan politik Jepun selama hampir 1000 tahun. 

Samurai yang terkenal dengan kod Bushido atau 'the way of bow and arrow' sebagai code of conduct yang menjadi asas kepada segala tindakkan mereka. Antara kod bushido adalah setia, kerja kuat dan berani walaupun mengorbankan nyawa. Samurai juga sangat menghargai pedang dan menganggapnya sebagai 'soul of samurai'.

Dalam tahun 1542, pedagang Portugis telah berlabuh disebuah pulau bernama Tanegashima dan membawa senjata iaitu musket(senapang). Portugis memperkenalkan musket kepada warlord Tanegashima, dan beliau segera minta tunjuk ajar Portugis berkenaan cara menggunakannya.

Bermula dari saat itu, Jepun diperkenalkan kepada senapang oleh Portugis. Mereka memanggilnya 'tanegashima' mungkin semperna nama pulau itu. Mula-mula senapang diperkenalkan, sebahagian besar samurai melecehkan daimyo atau warlord yang menggunakannya. Ramai mereka memanggilnya sebagai 'coward weapon'.

Kepada samurai yang menganggap pedang sebagai suci dan senjata sejati orang Jepun, mereka akan memandang rendah golongan yang menggunakan musket ini. Menembak musuh dari jauh dan tidak bertempur secara 'face to face' dan melee merupakan satu sikap hina bagi samurai yang tinggi moralnya. Tidak banyak daimyo yang menggunakan musket kerana takut dilabelkan pengecut.

Walaubagaimanapun, seorang daimyo muda dari Owari bernama Oda Nobunaga akan mengubah segalanya. Oda Nobunaga menjadi daimyo ketika berumur 17 tahun. Ketika beliau mula menjadi daimyo, jirannya yang lebih kuat bernama Imagawa Yoshimoto berniat melalui kawasannya untuk ke Kyoto dan menjadi Shogun.

Oda bermesyuarat dengan panglima-panglimanya dan mereka semuanya berpendapat lebih baik Oda membiarkan Imagawa melalui kawasannya tanpa penentangan kerana tentera mereka sangat kecil. Oda terlalu angkuh untuk membenarkan kawasannya dilalui tanpa dicabar.

Dengan bersusah payah, akhirnya daimyo muda ini berjaya mengumpul tenteranya seramai 2500 orang bagi menentang tentera Imagawa seramai 30000 orang. Imagawa berehat di sebuah tempat bernama Dengaku-hazama. 

Oda menyerang Imagawa dengan tenteranya yang kecil. Kelebihan Oda adalah dia sangat mengenali selok belok tempat berkenaan dan dengan serangan kilat dan mengejut, Imagawa gagal bersedia dan akhirnya tewas ditangan Oda. Peperangan yang dinamakan 'Battle of Okehazama dimenangi oleh Oda hanya selama 15 minit. 15 Minit sahaja dan daimyo yang berusia 17 tahun ini berjaya menghancurkan sebuah clan. 

Imagawa clan tidak bangkit lagi selepas itu. Akibatnya, seorang pegawai muda bernama Matsudaira Motoyasu telah bebas dari cengkaman Imagawa, berjaya menubuhkan clan sendiri dan menukar nama kepada Tokugawa Ieyasu, pengasas Keshogunan Tokugawa.

Oda Nobunaga seorang yang berani. Perang Okehazama merupakan bukti beliau berani mencabar musuh yang lebih kuat. Oda juga sangat revolutionary, dan selalu mengenepikan adat resam atau convention  jika menguntungkan. Ini meyebab beliau dipanggil 'Simpleton of Owari' atau 'Si dungu dari Owari'.

Oda sangat berminat dengan tanegashima atau coward weapon ini. Beliau sudah nampak potensi senapang sebagai senjata masa depan. Ketika daimyo lain masih berminat dengan calvary, heavy infantry dan pasuka n pemanah,  Oda sudah menyiapkan pasukan musketnya.

Di zaman Sengoku Jidai, hanya Takeda Shingen merupakan warlord yang beliau geruni. Shingen juga merupakan seorang daimyo yang handal berperang, dan sangat tidak menyenangi Oda kerana beliau seorang muda yang kurang ajar. Shingen sebagai penganut agama Buddha yang taat memusuhi Oda kerana Oda membunuh 3 ribu sami dalam usaha Oda menumpaskan gerakan Ikko-ikki(gerakan sami Buddha yang memusuhi Oda).

Suku Takeda ini sangat terkenal dengan serangan tentera berkuda mereka. Shingen meninggal dunia pada tahun 1573, dan diganti oleh anaknya, Takeda Katsuyori. Katsuyori mengingkari amanat ayahandanya yang berpesan jangan menyerang mana-mana tokoh apabila Shingen mati.

Dalam 'Battle of Nagashino', Katsuyori telah menggunakan senjata ampuh suku Takeda iaitu serangan berkuda(calvary charge) yang selama ini digeruni oleh seluruh Jepun. Sementara Oda Nobunaga telah menyiapkan tentera jalan kaki yang bersenapang.

Kelemahan cowar weapon ini adalah perantara satu tembakan dengan satu tembakan yang lain. Musket atau senapang zaman itu menggunakan percikan api untuk meledakan belerangnya. Dari satu tembakan kepada satu tembakan mengambil proses selama 15 minit. Dengan kelajuan tentera berkuda Takeda, mungkin unit senapang ini gagal menghentikan serangan ini.

Oda menyelesaikan masalah itu dengan menyediakan tiga kumpulan seramai 1000 orang setiap kumpulan. Sementara satu kumpulan melepaskan tembakan, satu kumpulan bersedia, dan kumpulan akhir mengisi peluru dan meledakan belerang.

Apabila suku Takeda melancarkan serangan tentera berkuda mereka, unit senapang ini menembak tanpa henti setelah Oda merevolusikan cara melepaskan tembakan. Tembakan tanpa henti dari hanya 3000 tentera senapang ini menghentikan serangan tentera berkuda Takeda, mereka keliru dan tidak organised, dan membenarkan tentera berkuda Oda membunuh mereka tanpa belas. 

Nagashino merupakan kemenangan Oda terhadap keluarga Takeda, dan Takeda tidak bangkit lagi kemudiannya. Kemenangan ini juga kemenangan senjata yang selama ini dicemuh sebagai 'coward weapon'. Selepas itu, tanegashima dikenali dengan nama tekko atau firearm. Kemenangan Oda ini menjadikan arquebusier(tekko) ini menjadi senjata hampir keseluruhan daimyo Jepun selepas itu.

Moral dari cerita ini, walaupun senjata yang dianggap pengecut atau apa-apa label yang diberi sebenarnya tetap berguna jika ia memang berguna. Pedulikan cemuhan orang, yang penting ia berguna. Pedulikan juga adat resam dan moral code yang dibuat asalkan bukan dari Quran.

Jadi bukan 'maruah' penting tapi menang. Matlamat memang menghalalkan cara.








2 comments:

Bahtera Merdeka said...

Sdra,

Tentulah saya bersetuju jika "matlamat menghalalkan cara" digunakan untuk mengiringi contoh yg sdra berikan.

Kemenangan atau "matlamat tercapai" adalah disebabkan "tindakan" atau cara yang betul, sesuai dan berkesan.

Bagaimanapun, "matlamat" dan "cara" adalah dua perkara yang berlainan sama sekali.

Matlamat adalah "niat" atau keinginan yang menggerakkan tindakan yang akhirnya dinamakan matlamat.

Niat yang "betul" mempengaruhi "cara" yang akan digunakan.

Contoh mudah: jika kita berniat nak lakukan solat dengan pantas kerana mengejar masa, maka "cara"nya ialah kita akan percepatkan semua pergerakan dalam solat termasuk melajukan bacaan dan pemilihan ayat lazim yang pendek. "Matlamat"nya nak tamatkan solat dengan segera dan "cara"nya lakukan dengan pantas, cepat dan tangkas.

Jadi jelaslah di sini "matlamat" telah menghalalkan "cara' sehingga solat diletakkan pada status sempurna atau tidak. Yang penting kita terasa kita sudah bersolat. amada solat itu diterima atau tidak, bukan persoalan.

Di sini, hubungan antara "matlamat" dan "cara" masih lagi perlu diberi perhatian yang serius dan tidak boleh sewenang-wenang kita istiharkan bahawa sememangnya matlamat itu menghalalkan cara.

Kita perlu bertanya, apakah yang menentukan "niat" yang akhirnya menjadi "matlamat"?

Kalau kita berpegang pada mana-mana sistem kepercayaan beragama, jawapannya ialah "aqidah".

Manusia yang beraqidah sentiasa menggunakan "cara" yang betul untuk mencapai "matlamat".

Maka memang betul "matlamat sememangnya menghalalkan cara".

Sekadar berkongsi pemahaman dan pemikiran.

Terima kasih.

Anonymous said...

betul kata BM itu. Matlamat niat dan cara rukun. Menang maruah. kalah dikata bodoh. Itu resam dunia. Hidup didunia kena ikut resam dunia.Yang penting aqidah tetap tidak berubah.Allahu akbar !.