Followers

Tuesday, July 7, 2009

Rumah Kaca

Pramoedya Ananta Toer menulis 4 jilid tetralogi yang berjudul Bumi Manusia, Anak Semua Bangsa, Jejak Langkah dan Rumah Kaca. Semua kisah dalam jilid-jilid ini berkenaan dengan Mingke, atau nama sebenar beliau menurut sejarah Raden Mas Tirto Adiesojo, putera Bupati Blora yang memulakan pertubuhan-pertubuhan politik di Indonesia.

Pram merahsiakan nama sebenar tokoh ini, dan memberi nama julukan sebagai Mingke. Raden Mas Tirto Adiesojo merupakan orang yang bertanggungjawab membentuk gagasan politik kepartian. Beliau menubuhkan Budi Oetomo dan Syarikat Dagang Islamiyah.

Dalam instalment terakhir novel ini, berjudul Rumah Kaca, agak berlainan dengan jilid-jilid sebelumnya. Dalam tiga jilid pertama, Pram memberi sudut pandangan Mingke sendiri. Dunia dari kacamata terpelajar pribumi Jawa aristokrat yang mendapat pendidikan Barat.

Rumah Kaca agak unik. Ianya di beri sudut pandangan(viewpoint) Pangemanann dengan dua nn. Pangemanann dengan dua nn ini merupakan agent atau spy Belanda yang telah di'planted' ke dalam organisasi pribumi ini. Beliau sendiri merupakan pribumi yang bekerja dengan Belanda.

Apa yang menarik tentang Rumah Kaca adalah cara pemerintah atau Belanda memperlakukan jajahan seperti didalam rumah kaca. Dengan kecekapan perisikan, mereka boleh mengetahu hampir segalanya tentang perilaku dan tindak tanduk politik jajahannya.

Dunia moden ini memungkinkan 'rumah kaca' lebih menakutkan. Tanpa kita sedari, melalui internet, youtube, ipod, upload, download, facebook, friendster, myspace, cookies, satelit dan berbagai lagi, kita semakin lama menjadikan kita hidup didalam rumah kaca.

Ada berbagai khidmat(dan kegilaan) di internet yang menjual 'cerita' online melalui webcam. Sesiapa boleh melanggan dan melihat secara life setiap perlakuan insan berkenaan, termasuklah yang tidak senonoh dan private.

Dalam filem 'Enemy of the State', watak Will Smith sebagai pelarian tidak dapat melarikan diri dari satelit canggih kerajaan Amerika. Begitu juga dalam filem 'Kingdom', 'Syriana' dan banyak lagi. Melalui satelit dan computer dan internet, mereka boleh intercept email, sms, panggilan telefon, mengesani lokasi seseorang dan sebagainya.

Di sebalik kebaikkan interntet itu, dunia sudah semakin menyeramkan dan kita, samada disedari atau tidak menyerahkan sedikit demi sedikit hak privasi kita untuk dipertonton dan dijejaki. Ini realiti yang mungkin akan memberi rasa trauma atau ketakutan jika rahsia kita jatuh ketangan insan yang tidak bertanggungjawab.

Jika dahulu sesuatu skandal atau perlakuan sex contohnya hanya jadi buah mulut orang, tetapi sekarang ini sesiapa boleh menjadikan video atau gambar yang diambil dalam webcam atau telepon bimbit sahaja sebagai sensasi.

Di Australia jika saya tidak silap, ada menteri yang menasihati golongan muda agar jangan merakamkan perlakuan sex mereka kerana walaupun boleh delete, ada software yang dapat retrievenya semula. Beliau bimbang kerana gambar masa muda mereka boleh menghancurkan karier mereka nanti jika diuploadkan ke internet.

Saya masih ingat, kira-kira 10 tahun lepas, sebelum internet menjadi medium yang kuat ini, ada satu documentary berkaitan bagaimana rejim komunis cuba 'merumahkacakan' rakyat mereka disebalik 'Iron Curtain'.

Jika saya tidak salah mereka menjadikan Berlin Timur sebagai ujikaji. Setiap penduduk Berlin Timur diambil sample dna, air liur; malah ada cubaan menyimpan bau specimen bau penduduk berkenaan dengan fail peribadi mereka. Begitu kuat naluri pemerintah atau pemegang kuasa hendak mendominasi kehidupan sehari-hari manusia.

Pada hari ini mereka tidak payah melakukannya lagi. Kita dengan relahati telah menyertai dunia cyber dan 'merumahkaca'kan diri kita sendiri ke dalam alam facebook, myspace dan berbagai lagi.

How delicate, how subtle,
there is nothing cannot be spy.
-Sun Tzu, Art of War.

No comments: