Followers

Thursday, January 19, 2012

DAP Pemenang Terbesar Dalam Pakatan.

Jika berlaku pilihanraya, saya percaya kerusi DAP akan bertambah. Jika berlaku pilihanraya, saya percaya kerusi PAS kekal, tidak ada penambahan sangat dan tidak ada pengurangan. Jika berlaku pilihanraya, saya percaya kerusi PKR banyak merosot.

Dan PR menanamkan kepada generasi muda Melayu DAP bukan parti chauvanist, bukan parti yang pernah memperjuangkan Malaysian Malaysia. Seperti biasa Melayu akan mudah lupa. Makna politik dalam bahasa Arab adalah 'siasah', sesuatu yang sukar juga untuk diterangkan. Namun 'siasah' sentiasa mengandungi 'hidden agenda'.

PAS dan PKR akan buat apa saja untuk mengalahkan UMNO, termasuk mengorbankan kekuatan Melayu (jika ada agamawan yang tidak suka perkataan 'ketuanan Melayu). Di Malaysia, kekuatan Melayu adalah kekuatan Islam. Namun PAS mempunyai logik yang aneh.

PAS percaya Islam boleh kuat dengan menolak saudara seIslamnya UMNO. PAS percaya Islam akan lebih kuat dengan bekerjasama dengan DAP. Saya sendiri tidak faham dengan mantik PAS.

Selepas kerajaan Melayu Melaka jatuh ke tangan Portugis, dua kuasa Melayu iaitu Johor-Riau dan Acheh cuba menakluk Melaka semula. Mereka gagal kerana gagal bersatu. Seringkali mereka akan bertelagah sesama sendiri, dan lebih senang melihat Melaka jatuh ke tangan Belanda.

Belanda sebuah kuasa asing, minoriti tetapi melalui siasah yang cekap berjaya menakluk Melaka akhirnya. Dua kuasa Melayu itu hanya gigit jari saja. 

Aahh, itu sejarah lama, sejarah abad ke 16. Ini zaman moden, zaman internet dan segalanya. Benar tapi:


"Those who forget the past, condemned to repeat it"


5 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

like speed, STUPIDITY also kill.

Anonymous said...

dulu PAS sertai UMNO atas dasar melayu.. tapi UMNO melayan PAS ibarat sampah setelah madunya habis dihisap! penulis jadi kura-kura dalam perahu pulak.. kaji fakta tu dulu. apa lagi nak diharap dari UMNO?

sri tribuana said...

Ya ke mcm sampah? Byk kerusi diberi pd PAS tp mcm biasa la, burukkan UMNO kt felda, tanam ideologi 'kami isle umno kafir', cuba tanya 46 PAS treat depa mcm apa? Tapi dgn DAP kalah.

pukimaq said...

Aku tetap akan mengundi PKR sebab aku ni pun sorang homo yang cun.

Anonymous said...

Disebabkan puak mcm @anon January 19, 2012 11:42 la.. sejarah akan berulang lagi.. dan kali nih aku rasa lagi teruk.. seluruh umat melayu termasuk PAS akan diperhambakan dan menjadi anjing kurapan umat pendatang yang tidak jemu2 mengasak dari pelbagai sudut dan dimensi..