Followers

Friday, December 23, 2011

Semua Revolusi dimulakan Mahasiswa?

Bercakap tanpa penyelidikan adalah penyakit umum Malaysia hari ini.


Seorang penyokong PKR, Ibnu Hurairah telah tweet dalam twitternya seperti diatas. Menjadi amalan sekarang ini orang suka mengeluarkan kenyataan tanpa melakukan penyelidikan. Lebih teruk, tanpa mengetahui sejarah dan fakta.

Revolusi Industri berlaku pada tahun 1800 dimulakan oleh golongan pemodal. Freedman memanggilnya Global 1.0. Revolusi Perancis berlaku tercetus oleh golongan petani yang marahkan raja mereka kerana bermewah-mewah sementara rakyat kebuluran. Revolusi Amerika tercetus apabila golongan pembayar cukai marahkan kerajaan British yang mengenakan cukai yang tinggi ke atas mereka. Revolusi 1911 di China tercetus oleh Sun Yun Set, seorang doktor menggulingkan kerajaan Manchu. Revolusi Bolshevik di Rusia dicetuskan oleh golongan pekerja, atau proletariat.

Mana mahasiswanya?

Seingat saya(correct me if I am wrong), hanya Revolusi Budaya oleh Mao Tse Tong yang menggunakan pelajar. Itupun kurang tepat kerana sebenarnya Mao telah menggunakan budak muda - pelajar atau 'mat rempit' - bagi menentang generasi ibubapa pemuda-pemuda berkenaan. 

Lagi sekali, mana mahasiswanya?

Peristiwa Tianamen Square bukan revolusi. Walaupun ia berlaku zaman Deng Xiopeng tetapi reformasi ekonomi China sudah berubah sejak matinya Mao. Seperti yang kita tahu, Deng merupakan reformer yang membawa semula fahaman 'pasaran bebas' ke China hingga pernah dilabel oleh Mao sebagai 'capitalist roader'. 

Hampir seluruh revolusi dimulakan oleh golongan intelek. Itu saya setuju. Namun di Malaysia, menjadi sekadar 'mahasiswa' bukan satu benchmark mereka seorang intelektual. Malah saya makin setuju dengan buku Syed Hussein Al-Attas dalam 'Intelektual Masyarakat Membangun', kita semakin melahirkan lebih ramai 'orang-orang bebal' dalam masyarakat walaupun belajar tinggi.

Ini dinamakan sindrom 'bebalisme'.

1 comment:

Anonymous said...

AKU HENSEM

among my clique it is called

STUPID ASS*&LE