Followers

Monday, December 12, 2011

Mafiaso Dalam DAP.

Sekembali dari menyelam dengan Lim Guan Eng, menaiki KD Tun Razak, Ramasamy, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang berhadapan dengan kemurkaan godfather, atau Singh is King - Karpal.

Ini adalah cerita rutin perkembangan sebuah parti - mana-mana parti. Malah ia sebenarnya evolusi umat manusia apabila sesuatu puak mendapat kuasa. Pemberontakkan Taiping, Komunis China dan Rusia, semuanya bermula sebagai kononnya gerakkan rakyat. Kemudian ianya menjadi corrupted selepas menikmati kuasa.

DAP bukan lagi parti seperti golongan tua macam Karpal dan Lim Kit Siang inginkan. Begitu ramai "Johny Comes Lately" yang menyertai DAP apabila kuasa sudah muka dikecapi. Malah umat Islam selepas pimpinan Rasulullah dan sahabat Empat juga terjebak berbunuh sesama sendiri kerana berebutkan kuasa dan ghanimah.

Helen Ang memanggil DAP selepas PRU ke 12 sebagai DAP 2.0. 

Kronology 'turf war' antara Karpal dan Ramasamy dikatakan tercetus apabila Ramasamy memanggil Karpal sebagai Godfather dalam DAP(Mungkin peranan Lim Kit Siang adalah
Mursyidul Am).

Karpal membalas dengan memanggil Ramasamy sebagai 'warlord' dalam DAP. Begitu serius pertikaman lidah ini hingga ADUN Sri Delima, ahli DAP iaitu YB R. Sanisvara Nethaji telah membuat laporan polis kerana ada ancaman bunuh ke atasnya. Beliau adalah pengikut Ramasamy. Begitu juga Naib Pengerusi Cawangan DAP Datuk Keramat A.Krishnan turut mendakwa menerima ugutan bunuh.

Karpal memberi ingatan kepada Ramasamy, nikmat kuasa yang dikecapi mereka sekarang ini kerana asas yang dibina oleh veteran DAP, yang telah berkorban selama ini. Tan Sri Lee Lam Thye antara yang tidak dapat merasai nikmat itu bukan kerana telah meninggal dunia tapi kerana keluar parti akibat tidak tahan aka kuku besi rejim Lim Kit Siang.

Masalahnya DAP yang kononnya memperjuangkan Malaysian Malaysia hanya berani menghukum minoriti seperti Ramasamy dari kaum India. Kenyataan Nga tentang 'black metallic' contohnya, walaupun mendapat teguran Karpal, namun tidak diendahkan oleh kasta 'Brahman' berkulit kuning langsat beragama Kristian Cahtolic.

Ahli DAP yang minoriti seperti kaum India dan Melayu akan bermasalah berhadapan dengab kasta ini, walaupun kononnya DAP parti antarabangsa. Dalam usaha DAP menakluk Malaysia dengan menggunakan orang Melayu, tidak mustahil ramai Aspan Alias yang akan bertanding atas tiket DAP.

Namun DAP mempunyai inner sanctum mereka sendiri, dengan High Priest dan kasta Brahman menjaga Ark of Covenant mereka. Jangan mudah terperangkap.

Akhir sekali, walaupun kononnya memperjuangkan kesamarataan kaum, DAP tidak demokratik seperti didakwa. Mereka memberi kuasa besar pada Setiausaha Agung dan Politburo. Mereka tidak membincangkan soal dasar dengan akar umbi parti, apa lagi akar umbi pengundi.

Perang antara Godfather dengan warlord ini bakal menyaksikan merosot undi kaum India kepada DAP. Perlu diingat semula, pada tahun 1955, ketika UMNO boleh memenangi 50 dari 52 kerusi tanpa undi kaum lain, UMNO tetap memberi 15 kerusi kepada kaum Cina dan 2 kerusi kepada kaum India.

Siapa lebih adil?

No comments: