Followers

Thursday, December 8, 2011

UMNO masih perlukan undi kaum lain.

Dalam PAU ke 11 baru-baru ini, DS Najib telah menggalurkan kronologi yang terperinci evolusi tentang peranan UMNO dalam menyatu-padukan kaum-kaum di Malaysia. Tahun 1955 pada pemilihan Majlis Perundangan Persekutuan, bagi memilih 52 kerusi yang dipertandingkan, UMNO melalui Perikatan telah meletak 35 calon UMNO, 15 MCA dan 2 MIC. Ketika itu, 50 dari 52 kerusi berkenaan dalam kawasan majoriti orang Melayu.

Walaupun UMNO mampu bersikap tidak adil dan tamak untuk meletakkan 50 calon UMNO, namun atas sikap toleransi dan permuafakatan, UMNO bersikap gentleman terhadap sekutunya. Ini adalah kesaksamaan dan keadilan, sebelum parti mengaku KEADILAN lahir lagi. Parti mengaku KEADILAN itu hanya berpaksi minat mereka hanya membela satu insan saja, dan mengenepikan kaum minoriti seperti kaum India dalam pemilihan mereka.

Selepas PRU ke 12, semangat permuafakatan ini terancam apabila kebanyakkan orang Cina mengundi DAP. Walaupun diberi kerusi sebanyak 40, MCA hanya mampu memenangi 15 kerusi sahaja. Bermula dari situ, tuduh-menuduh, syak wa sangka dan tunding menunding jari bermula.


"Victory has many fathers," kata perpatah Itali, "defeat is an orphan".

Hakikatnya, DAP lebih bijak dari UMNO. Sementara perwakilan UMNO menghentam kaum Cina ketika ketika PAU ke 11, DAP terus memancing undi Melayu. Blogger JUST READ menulis bagaimana muak beliau mendengar perbualan dengan enam orang perwakilan yang masih percaya UMNO tetap tiang seri(pillar) BN tanpa sokongan MCA.

Dalam PRU ke 12, UMNO memenangi 78 kerusi namun BN tetap hilang 2/3 majoriti. Apa gunanya menjadi tiang seri kepada BN tetapi BN gagal memerintah? Dan matlamat akhir semua parti adalah membentuk kuasa.

Permuafakatan dalam BN antara UMNO sebagai master of the castle dengan komponen adalah vital. Saya setuju dengan sesetengah pendapat, jika komponen gagal memujuk kaumnya, BN perlu berubah dengan bermain secara total. Seperti konsep total football, pasukan bokasepak moden tidam terlalu berpegang kepada position seperti back, midfield dan striker. Back perlu naik membantu serangan, dan penyerang perlu turun membantu pertahanan.

Dalam politik Malaysia moden, pengundi Melayu, Cina, India dan lain-lain tidak boleh dipangsa mengikut kaum lagi dan hanya menyerahkan komponen menyelsaikan masalah kaum mereka. BN perlu bergerak berdasarkan teamgeist, atau 'team spirit.

Kita sudah dengar cerita DAP memberi kontrak kepada pelajar kolej umur 19 tahun berbangsa Melayu. Helen Ang mendedahkan DAP Pulau Pinang membuat dasar memberi 70 % kontrak kepada bumiputera dan kerana apa jika bukan memancing undi Melayu.

Sementarq MCA pula yang bising tentang hal yang menjadi prerogative Melayu seperti biasiswa dan sebagainya. Dan UMNO akan bertindak mengeluarkan kenyataan rasis. Ini tidak membantu BN. Dan ini yang exactly pembangkang inginkan.

Sampai masa UMNO, MCA, MIC yang mewakili banga masing-masing memikir bagaimana menyelamatkan kapal yang bocor dari mendahulukan agenda masing. Selama 60 tahun BN berkongsi kuasa, sudah tentu dalam sesebuah perkahwinan ada masa geloranya.

Namun, sandarkanlah kepada kenangan, menjadi kawan dalam perkongsian hidup bukan hanya ketika suka, juga ketika duka.




1 comment:

Anonymous said...

no cina no hal broooo