Followers

Monday, December 26, 2011

Ini Sebenarnya Assabiyah.

UMNO dikritik PAS kerana kononnya assabiyah, kerana semangat kebangsaan dan tidak membawa fahaman Islam. Saya pernah mengulas panjang tentang Assabiyah ini.Jika berminat, boleh baca semula di sini.

Tak perlu saya ulangi artikel berkenaan. Yang pasti, PAS semakin mendustai pengundi Melayu di Malaysia.Mengapa saya berkata demikian? PAS mengelirukan ummah dengan memecahbelahkan keutuhan penyatuan Melayu. Pada awalnya PAS mendakwa UMNO tidak Islamik kerana berkerjasama dengan bukan Islam. Sekarang mereka lebih dari bahagia bersama DAP, hingga menimbulkan keresahan dikalangan ahli parti mereka yang masih ingin PAS menjadi 'asli'.

Selepas itu, mereka menukar dari pejuangan menubuhkan negara Islam kepada negara kebajikan. Sejak akhir-akhir ini pula PAS banyak menembak pimpinan BN pasal rasuah. Kononnya mereka ingin membersihkan Malaysia ini dari rasuah. Sama saja apabila sudah mendapat kuasa.

Dan ini sebenarnya assabiyah. Jika PAS ikhlas, ubah ini dulu. Pertama kerajaan Kelantan PAS perlu ubah undang-undang tanah negeri Kelantan yang tidak membenarkan orang luar Kelantan memohon tanah. Assabiyah PAS yang ini bertentangan dengan Islam kerana hanya mengutamakan kepuakan yang sempit. Sepatutnya PAS perlu membenarkan orang-orang Islam bukan hanya dari bangsa Melayu, dari bangsa apa saja kerana PAS memperjuangkan Islam, bukan bangsa. Kununnya!

Tapi semangat kepuakan PAS dari Kelantan ini masih seperti zaman jahiliiyah apabila tidak membenarkan saudara seIslam mendapat kelebihan yang sama. Tolak perjuangan bangsa, tapi masih mementingkan perjuangan kepuakan yang sempit.

Ini sebenarnya assabiyah.

No comments: