Followers

Sunday, December 18, 2011

Mikawa-bushi 9.

Hingga posting yang ke lapan, mungkin pembaca tertanya-tanya mengapa pozting ini dinamakan Mikawa-bushi. Hingga kini, segalanya berkisar sekitar keshogunan Tokugawa, dan Ieyasu sebagai faoundernya merupakan focal point dalam posting ini.

Bushi boleh diterjemahkan seperti perkataan 'folks', atau 'orang-orang'. Mikawa-bushi maksudnya orang-orang Mikawa. Mikawa merupakan daerah dimana Tokugawa mewarisi dari nenek moyangnya. Namun tempat itu beserta Ieyasu sendiri merupakan hanya vassal kepada seorang lagi daimyo dari Suruga iaitu Imagawa Yoshimoto.

Selepas kematian Imagawa Yoshimoto ditangan the young upstart iaitu Oda Nobunaga, clan Imagawa telah terhapus sama sekali. Kesannya kepada sejarah adalah terbebasnya anak muda bernama Kechiyo Matsudara. Beliau kemudiannya menukar nama kepada Ieyasu Tokugawa dan dari Mikawa beliau membina clannya yang kecil berkembang menjadi orang nombor satu di Jepun.

Sekembali ke Mikawa selepas terselamat dalam Battle of Okezahama, Ieyasu menemui seorang pengikut bapanya. Orang itu bagaikan penyimpan rahsia keluarga Matsudara. Beliau membawa Ieyasu ke rumahnya dan menunjukkan segala emas dan fund keluarga Matsudara yang disimpannya untuk kemajuan pokitik Ieyasu. Sekarang ianya diserahkan kepada Ieyasu untuk memulakan empayarnya.

Ini dinamakan semangat 'orang-orang' Mikawa atau Mikawa-bushi. Beliau tetap amanah dalam menjaga warisan bekas tuannya. Beliau tidak menggunakan untuk kepentingan peribadi. Tidak seperti orang Monggol yang meninggalkan Temujin selepas kematian bapanya, kesetiaan adalah segalanya dalam dunia samurai, terutama orang-orang Mikawa.

Setelah Ieyasu mula cemerlang, dan meluaskan kawasannya ke beberapa tempat strategik, hingga beliau menjadikan Edo sebagai pusat organisasinya, the spirit of Mikawa-bushi masih lagi tulang belakang kepada kejayaannya. Antara generalnya yang terkenal seperti Honda Tadakatsu merupakan asalnya orang Mikawa, penyokong Ieyasu semenjak beliau remaja.

Kepada pembaca novel Shogun oleh James Clavell atau penonton filem yang di adaptasi dari novel berkenaan, Honda Tadakatsu merupakan orang kanan Ieyasu, dikenali dengan nama 'The Iron Fist'.

Setelah kekalahan Ishida Mitsunari di Sekigahara pada tahun 1600, dua tahun kemuadian Tokugawa Ieyasu telah mengepung Osaka Castle, dimana tinggalnya waris Hideyoshi, Hideyori. 

Ieyasu mengambil masa dua tahun selepas kemenangannya di Sekigahara kerana beliau perlu menyusun semula daimyo-daimyo pasca Sekigahara. Mana-mana daimyo yang menyokongnya sebelum Sekigahara, diberikan tempat yang strategik dan dekat dengannya di Edo(Tokyo moden). Mana-mana yang menyokongnya selepas Sekigahara diletakkan ditempat yang kurang strategik dan jauh darinya.

Dalam hal ini, ada tiga clan yang tidak berpuashati, iaitu clan Mori yang berpaling tadah, clan Shimazu dan clan Chosokabe. Mereka tidak berpuashati kerana dipindahkan dari kawasan mereka yang strategik ke tempat yang kurang strategik. 

Ketiga-tiga clan ini tidak menyokong Keshogunan Tokugawa dan mewujudkan pemberontakan dan penentangan terhadap dinasti itu hingga era Meiji. Ketika pertempuran berlaku antara Tentera Imperial dan samurai Shogun 250 tahun selepas Sekigahara, waris ketiga-tiga suku itu turut memainkan peranan dalam menjatuhkan Keshogunan Tokugawa.

Di Osaka Castle, samurai Ieyasu sudah mula mengepung Hideyori. Waris Taiko, Hideyoshi antara hulubalang perang yang digeruni semasa hidupnya menjadi tidak berdaya menentang Tokugawa Ieyasu. Ibu Hideyori cuba menjadi orang tengah dan memujuk Hideyori supaya berdamai dengan Tokugawa Ieyasu.

Sudah tentu kedudukan Hideyori bukan lagi pewaris 'master of Japan' seperi bapanya selepas Sekigahara tetapi beliau mohon nyawanya diselamatkan dan dibiarkan mentadbir Osaka sebagai daimyo biasa. Tokugawa bersetuju dengan semua syarat Hideyori.

Apabila gate dibuka, samurainya tetap menyerbu dan menyerang Osaka Castle. Walaupun Hideyori cuma anak muda yang naif, namun sikap berhati-hati Ieyasu tidak boleh membenarkan anak muda itu berkembang sebagai focal point kepada group yang tidak puashati kepadanya.

Hanya masa menentukan Hideyori akan menjadi ancaman kepada dinastinya seperti moyangnya, Minamoto Yoritomo menjadi ancaman kepada suku Taira. Dan suku Taira langsung terhapus dalam politik Jepun apabila Minamoto membalas dendam kematian ayah mereka yang dibunuh oleh Taira Kiyomori. Kesilapan Kiyomori adalah menyimpan dua orang anak musuhnya. Kesilapan yang sama tidak ingin diulangi oleh Ieyasu. Dengan berat hati, beliau menjatuhkan hukuman bunuh kepada Toyotomi Hideyori.

Legend mengatakan setelah kematian Hideyori, Ieyasu takut termakan sumpah. Sebagai Council of Five Elders, Ieyasu telah bersumpah untuk melindungi anak bekas sekutunya. Sebaliknya, beliau mengenepikan sumpah itu untuk kepentingan politiknya.

Ieyasu menulis beribu-ribu nama Buddha bagi menebus salahnya.

Ini merupakan posting terakhir dalam siri Mikawa-bushi. Keshogunan Tokugawa bertahan selama 250 tahun. Ieyasu sendiri menjadi Shogun hanya selama dua tahun, kemudian turun takhta untuk anaknya. Namun Ieyasu masih merupakan mastermind walaupun selepas beliau 'bersara'. Beliau sebenarnya pembina Keshogunan Tokugawa yang sebenar.

Keshogunan Tokugawa membawa keamanan kepada Jepun. Selama 250 tahun Jepun tidak berperang sesama sendiri lagi walaupun ada pemberontakkan kecil seperti pemberontakkan Satsuma. Tokugawa juga melaksanakan dasar tutup pintu dan menghalang hubungan dengan Gai-jin atau orang asing. Hubungan antara Jepun dengan dunia luar melalui gai-jin yang dibenarkan seperti peranan yang dimainkan oleh Adam Will, seorang kelasi kapal Belanda yang diberi status Hatamoto. Dalam novel Shogun, beliau adalah anjeng-san.

250 kemudian, kedatang Comander Perry dengan kapal stimnya mengubah segala. Orsng-orsng Jepun barunsedar betapa mereka terlalu lama terkongkong dibawah rejim Tokugqwa dan terlalu mundur. Lantas muncul gerakan yang minta kembali semula kuasa kepada Maharaja. Selama ini Shogun kononnya memerintah bagi pihak Maharaja.

Pertempuran berlaku antara tentera moden imperial dengan samurai Shogun. Kemenangan berpihak kepada tentera Imperial. Ketenteraan Jepun telah dirombak, memberi peluang kepada semua golongan untuk menjadi tentera, bukan hanya kelas samurai. Maka berakhir pemerintahan samurai di Jepun yang mendominasikan arena politik selama seribu tahun.

Era itu dikenali dengan Era Meiji. Menakjubkan, walaupun ketinggalan kepada Barat selama 250 tahun, namun Jepun mengejar Barat hanya selama 45 tahun. Barat sendiri mengambil masa 150 tahun untuk maju dari orang Islam.

"Your character is your destiny".




1 comment:

Anonymous said...

AKU HENSEM

aiseh dh abis la
lepas ni cite sejarh mana bang?