Followers

Friday, June 3, 2011

Husam: Menuju Puncak?

Retro(gambar hitam/putih)- Husam dan Kickdefella semasa bahgia mereka(atau masih?)

Menarik juga mengikuti beberapa perkembangan politik PAS sejak akhir-akhir ini, terutama berkaitan dengan Husam Musa. Beliau yang pernah di uar-uarkan mempunyai masa depan yang cerah dalam PAS telah ditewaskan oleh tokoh yang lebih low profile iaitu Nasharudin Mat Isa dalam pemilihan Muktamar PAS yang lalu.

Husam tersendiri dari segi imej, juga mungkin pemikiran. Beliau lebih berimejkan korporat, agak 'keduniaan'. Blogger Outsyed the Box menggambarkan 'first impression'nya apabila bertemu Husam secara 'in person' seperti dibawah ini:

"My impression of Husam is that he is NOT a 'religious' type at all. He was dressed extremely smartly, wearing one of those razor thin very expensive watches on his wrist. Even the overnite bag that he had was really exclusive. The brother was obviously the 'Mas Golden Lounge' type of person. Not your regular 'head in a Band Aid' fellow.'

Baca ulasan beliau tentang Muktamar PAS dan Husam disini.

Kontoversi yang menarik sedang berlegar disekitar calon Naib Presiden PAS ini adalah hubungannya dengan blogger Kickdefella. Kickdefella merupakan seorang yang pernah diupah oleh Husam dan PAS sebagai cybertrooper mereka dalam usaha menjatuhkan Tun Abdullah. Kickdefella telah berpaling tadah kerana berselisih pendapat dengan menantu Nik Aziz.

Sekarang, heboh Kickdefella dikatakan menerima wang sebanyak 300 ribu dari Husam - bekas majikannya. Nampak gayanya Husam menjalankan modus operandi dalam PAS dengan gaya 'hooligan', tidak menepati citarasa ulama. Beliau juga pernah membuat kenyataan, untuk menawan Putrajaya, PR memerlukan 200 juta. 

Muktamar PAS kali ini akan menyaksikan samada PAS boleh menerima pemimpin politik seperti Husam. Dan gaya politik Husam adalah gaya Anwar ketika dalam UMNO - membeli undi di sana sini hingga Sabah berpaling tadah dari menyokong Tun Ghapar.

Big Dog Com  menerangkan bagaimana modes operandi Husam bergerak, bagaimana beliau 'accumulated war chest'nya dan bagaimana 'leftenan-leftenan'nya dalam PAS yang menggerakkan jentera dan duit dalam empayar Husam. Beliau benar-banar copycat Anwar ketika dalam UMNO!

Sebagai 'golden boy' Nik Aziz, Husam dilihat sebagai pengganti Nik Aziz, namun beliau lebih popular diluar Kelantan dari dalam Kelantan sendiri. Musuhnya lebih banyak di Kelantan, walaupun ironinya, beliau bertanding kerusi Naib seperti katanya: "untuk menjadi wakil kepada PAS Kelantan'.

Aneh juga sebuah parti yang berjuang atas nama Islam, menolak bangsa namun masih mempunyai semangat kenegerian. Mungkin berbeza Islam seorang PAS Kelantan dengan Islam seorang PAS Kedah. Mungkin sebagai orang PAS dari Kelantan, beliau mempunyau 'daulah' yang lebih. Daulah yang ertinya 'right to rule'. 

Sama-sama kita saksikan samada Husam diterima atau tidak oleh akar umbi PAS dalam Muktamar PAS ke 57.

Fasten your seatbelt.




1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

hanya di mercu :-)







---------------------------------------------------------
Transformasi FELDA olok2 - Hukum Karma dan Pengkhianatan. Undi BN Undi HARAM. Risiko berganda yang pasti buat generasi baru jika mengundi BN
http://blog1malaysia.blogspot.com/