Followers

Saturday, August 29, 2009

Renungan

Selepas wafat Rasulullah, umum mengetahui Abu Bakar Al Sidiq r.a menjadi Khalifah. Pada asalnya, khalifah bererti 'successor' atau 'penerus'. Selepas Rasulullah, tiada nabi lagi kerana baginda S.A.W merupakan nabi akhir zaman. Umat Islam tetap memerlukan pemimpin dan dikalangan sahabat rapat baginda terlantiknya Khalifah.

Cabaran utama Khalifah Abu Bakar adalah memerangi orang murtad, nabi palsu dan orang yang tidak mahu membayar zakat. Umar r.a merupakan penasihat Khalifah Abu Bakar. Umar sangat terkenal sebagai seorang yang tegas tiada tandingan. Pemikirannya juga sangat tajam.

Anehnya, dalam hal memerangi orang Islam yang enggan membayar zakat, Umar r.a menasihati Abu Bakar supaya berlembut sedikit dengan mereka kerana Islam masih baru. Umar r.a bimbang ramai lagi yang akan murtad jika terlalu keras dengan mereka.

Abu Bakar r.a yang dianggap lembut pula ironiknya sangat tegas dalam segala hal melibatkan polisi baginda S.A.W sebelum baginda wafat. Khalifah Abu Bakar sangat marah dengan cadangan Umar dan mengatakan tiada undang-undang yang diubah apatah lagi baginda S.A.W baru wafat.

Oleh kerana Khalifah Abu Bakar merupakan Amirul Mukminin, sudah tentu perintah beliau terpakai. Namun demikian, masih ada yang menarik dalam cerita ini.

Umar Al-Khattab terkenal tegas dan tajam pemikirannya. Dalam satu peristiwa melibatkan tawanan perang kafir Quraish samada perlu dibebaskan, minta tebusan atau dihukum bunuh sahaja, Umar memberi pandangan mereka perlu dihukum bunuh kerana jelas menentang Islam

Dalam soal ini, Rasulullah sebagai rasul mengambil keputusan membebaskan mereka yang membayar tebusan. Turun wahyu kemudiannya yang menegur baginda dan menyetujui pandangan Umar r.a. bahawasanya kafir tawanan perang yang memudaratkan Islam perlu di hukum bunuh.

Zakat memang salah satu dari rukun Islam. Kesanggupan Umar r.a memberi nasihat demikian kepada Khalifah menampakkan beliau seorang yang berpandangan jauh. Sebagai seorang yang tegas, Umar berani menggunakan ijtihadnya jika dari segi keseluruhannya menyelamatkan Islam. Andaikata jika masalah timbul dizaman beliau sebagai khalifah, saya percaya beliau akan melaksanakan nasihat itu jika sesuai dengan zamannya.

Apa yang hendak saya nyatakan di sini adalah berkaitan dengan masalah hukuman rotan yang dikenakan kepada Kartika. Memang arak minuman yang diharamkan dalam Al-Quran. Dalam Quran, tiada hukuman khusus yang ditetapkan untuk orang yang meminum arak. Hukuman sebat sebanyak 40 atau 80 kali merupakan konvesion ulama atau qadi yang dilantik oleh pihak penguasa ketika itu.

Saya tahu isu ini jadi debat hangat dikalangan blogger dan juga umat Islam di Malaysia. Dunia juga ternanti-nanti samada ia benar-benar dilakukan atau tidak. Dari satu segi, hukuman ini jika tetap dijalankan akan memberi imej yang tidak baik kepada Malaysia sebagai negara Islam yang maju. Kita juga tahu bagaimana 'electronic herd' akan menghukum negara yang mereka anggap'barbarian'.

Jika Umar r.a boleh menasihati Khalifah Abu Bakar supaya tidak memerangi orang yang tidak membayar zakat, sedangkan zakat merupakan rukun Islam, mengapa dizaman moden ini kita tidak boleh fikirkan sesuatu hukuman yang lebih civilised dalam soal minum arak.

Saya tidak menyokong peminum arak, jauh sekali menggalakkannya.

Namun hukuman yang tidak konsisten, tiada mantik dan tiada jurisprudence merupakan bukan undang-undang. Islam mementingkan keadilan. Begitu ramai peminum arak Islam dikhalayak ramai, mengapa Kartika menjadi kambing korban?

Apa yang hakim itu cuba buktikan? Adakah kita menjadi negeri atau negara lebih Islamnya dengan merotan seorang perempuan meminum arak. Dan mengapa hanya Kartika sedang ramai yang lain melakukan? Berlaku adilkah kita jika mengamalkan sikap pilih kasih sedang dalam Islam semua orang setaraf tanpa mengira raja, menteri atau orang besar.

Dan kita akan terkejut jika kita kaji, kebanyakkan hukuman dalam soal haram tiada peruntukkan dalam Quran. Quran mengatakan haram kecuali kepada beberapa perkara yang disediakan hukuman seperti zina yang jelas dinyatakan perlu direjam dengan batu dan dirotan.

Sebahgian besar hukuman hanya dijatuhkan dengan berdasarkan budi bicara qadi atau wakil pemerintah ketika zaman silam. Dan budi bicara ini sangat merbahaya kerana tidak berpandukan logik, common sense, rules of law dan common law.

Kita ambil lagi contoh, ketika zaman Umar r.a, seseorang tertangkap kerana didapati mencuri. Umar r.a menyiasat kejadian itu dan tidak terus secara automatik memotong tangan orang berkenaan kerana dia mencuri disebabkan oleh gaji yang terlalu kecil diberikan oleh majikannya. Jika hakim itu tidak sebijaksana Umar, mungkin ramai orang Islam yang kudung tangannya.

Janganlah ulama kita cuba menjadi seperti Spanish Inquisitor ketika zaman gelap di Eropah. Dengan hanya menuduh seseorang itu pengamal sihir, dengan tiada sistem perundangan yang kemas dan terlalu banyak kuasa budi bicara paderi, begitu ramai orang-orang Kristian yang tidak bersalah dibakar ketika melakukan 'witchhunt'.

Islam bukan agama kejam. Disebalik segala hukuman dan tindakan, tolenransi merupakan kebijaksanaan dan oleh itu, Umar r.a termaktub sebagai Khalifah Islam yang paling dikagumi walaupun oleh Barat sendiri.

Islam itu adil dan adil itu Islam.

8 comments:

SSS Admin said...

Tuan,

Maafkan kami kerana membuat jemputan kepada Tuan secara am seperti dibawah:-

Yang berbahagia Dato/Datin/Tuan/Puan/Saudara/Saudari,

Dengan segala hormatnya kami memaklumkan bahawa kami akan melancarkan portal “Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)” di

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com.

Kami menjemput anda untuk melayari laman web tersebut selepas Sambutan Merdeka 12tengahmalam pada 31 Ogos 2009. Anda dipersilakan untuk melayari tab “e-patriot”

(http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/)

di mana kami telahpun menyenaraikan laman citra anda di bawah senarai “e-patriot” (“Patriots displaying SSS Logo”). Kami ingin merakamkan rasa penghargaan kami yang tidak terhingga di atas sokongan anda terhadap Kempen SSS ini apabila anda telah mempamirkan logo SSS di laman citra anda. Terima kasih di atas sokongan berterusan anda terhadap Kempen SSS ini.

______________________

It is our honor to inform you that we will be launching "Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)" portal at

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com

Please visit the website after the 12midnite Merdeka celebration on 31 August 2009 and check out the "e-patriot" tab

(http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/).

We have listed your blog site under the "e-patriot" list (Patriots displaying SSS Logo). We wish to record our utmost appreciation for your support toward SSS campaign by displaying SSS logo at your blog site. Thank you for your continuous support toward the SSS campaign.


Terima kasih.

Satu Sekolah Untuk Semua

sri tribuana said...

Terima kasih kembali saudara SSS. Saya memang menyokong 1Sekolah untuk semua dan menulis tentangnya dalam blog ini.

YANG GAMBI said...

Salam Merdeka,

Semoga Allah melindungi tanah air kita dari pengkhianat bangsa dan agama.

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

Apache said...

salam merdeka...

sri tribuana said...

Salam merdeka saudara Amin.

sri tribuana said...
This comment has been removed by the author.
sri tribuana said...
This comment has been removed by the author.
WARIS PURBA said...

salam bro,

kadang-kadang aku berfikir merdeka ni untuk siapa, betul ke melayu sudah merdeka ????