Followers

Monday, August 31, 2009

Merdeka

Saya antara yang lahir selepas 1957. Ini bermakna, saya juga termasuk dalam golongan 'generation gap' yang diperkatakan oleh Tun Dr. Mahathir. Saya tidak merasa jerih payah bapa-bapa kemerdekaan kita memperjuangkan kemerdekaan dari penjajah British.

Namu saya sayangkan Malaysia. Di sini saya dilahirkan. Di sini saya dibesarkan. Jika apa-apa berlaku kepada tanahair tercinta ini iaitu Malaysia, saya tidak mempunyai tempat lain yang sedarah dan sedaging dengan saya. Hanya Malaysia tanahair saya dan tidak pernah terbetik untuk saya berhijrah ke mana-mana jika sesuatu menimpa Malaysia.

Malaysia adalah hak orang Melayu, orang Asli dan bumiputera. Janganlah kita malu-malu mengakuinya. Kaum yang mendatang tetap warganegara Malaysia dan mempunyai segala hak yang sama dengan penduduk asal - kecuali keistimewaan sebagai penduduk asal.

Kita bernasib baik kerana tentera-tentera dan polis-polis mengawal keselamatan penduduk negara yang kita punyai. Tidak seperti bapa-bapa kita, termasuk Leftenan Adnan, yang bermatian-matian memertahankan tanahair milik nenek moyang kita, tetapi mempertahankan kepentingan ekonomi orang British yang memiliki ladang-ladang dan estet-estet.

Apa pun hala tuju bangsa kita, Malaysia milik kita. Dan kita bangga dilahirkan merdeka dan mempunyai jiwa merdeka. Selamat hari Kemerdekaan yang ke 52.

Hidup Melayu! Hidup Melayu Hidup Melayu!

No comments: