Followers

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan.

Ramadhan datang lagi.Seperti tahun-tahu yang sudah, Ramadhan yang mulia telah tiba. Umat Islam seluruh dunia akan berubah sedikit rutinnya. Bangun bersahur dan berkumpul maghrib untuk berbuka puasa bersama-sama keluarga.

Pasar Ramadhan juga banyak dibuka. Begitu meriah pemandangan sebelum kedengaran azan maghrib menandakan tamat waktu berpuasa dan tiba waktu solat maghrib.

Malam akan penuh jemaah masjid untuk menunaikan solat tarawih. Semuanya akan berlangsung selama sebulan. Umat Islam akan berjuang menahan nafsu pada siang hari. Bukan hanya makan dan minum, malah berbagai-bagai nafsu.

Bulan ini bulan yang penting buat kurma, murtabak dan berbagai juadah. Makanan yang kurang mendapat sambutan tiba-tiba menjadi keutamaan. Bubur lambuk Kg Bharu merupakan kemestian di Malaysia.

Pada bulan yang mulia ini, kurangkan umpat mengumpat dan kata mengata. Tumpukan pada puasa dan ibadat. Jika malas sangat, tidur lebih baik dari bercakap.

Saya memohon maaf kepada semua rakan dan sahabat dan kenalan semperna bulan Ramadhan ini atas kesilapan saya sebagai manusia biasa. Dan saya juga mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam di Malaysia khasnya dan didunia ini.

Puasa merupakan amalan para nabi sebelum Rasulullah S.A.W. Dan diwajipakan juga ke atas kita umat yang terkemudian.

Salam.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam Ramadhan,

Sama-sama kita meleksanakan ibadah puasa, mudah-mudahan semua ibadah kita di bulan Ramadhan tahun ini lebih diberkatiNya.