Followers

Friday, August 7, 2009

Rashomon


Saya peminat Akira Kurosawa. Beliau merupakan director filem Jepun yang terkenal dan menurut Zhao Yimao(director 'The Rise of Red Lantern) Kurosawa merupakan 'world famous 'dashi' atau mahaguru dunia perfileman.

Di Barat sendiri, beliau merupakan role model kepada George Lucas(Star Wars) dan Francis Ford Coppolla(The Godfather). George Lucas yang terlalu mengkagumi Kurosawa telah menamakan salah satu studionya sebagai 'Akira Studio'. Sementara Francis Ford Coppolla pernah membiayai salah satu Filem Kurosawa ketika beliau dalam kesempitan kewangan.

Antara filemnya yang terkenal adalah 'Seven Samurai' yang diberi versi Hollywood sebagai 'Magnificent Seven'. Maka muncullah genre di Hollywood yang dikenali dengan nama 'spagetthi western' yang mana hero tanpa nama mengembara gelandangan seperti 'Fistfull of Dollars' lakonan Clint Eastwood yang meniru plot 'Yojimbo'. Yojimbo lagi sekali difilemkan sebagai 'Last Man Standing' lakonan Bruce Willis.

Salah satu filemnya yang terkenal dan sekaligus menaikkan nama beliau peringkat antarabangsa adalah filem 'Rashomon.' Seperkara yang menarik tentang Rashomon adalah setiap orang akan bercerita, malah mempercayai sungguh-sungguh cerita mereka, melalui sudut pandangan masing-masing.

Filem bermula apabila seorang petani terjumpa samurai mati dibunuh. Dalam perbicaraan, diceritakan dari sudut pandangan petani, penjahat yang merogol dan membunuh samurai, isteri samurai yang dibunuh dan akhirnya, melalui bomoh, samurai yang mati itu sendiri.

Semua watak mempertahankan diri masing-masing. Di akhir cerita, sampai sudah kita tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Filem ini mengingatkan saya tentang beberapa kejadian di Malaysia akhir-akhir ini.

Kematian Teoh Beng Hock contohnya, sejak pada hari pertama lagi DAP sudah spin macam-macam cerita. Kita juga mempunyai versi SPRM, versi PDRM dan versi PKR, versi PAS, versi UMNO, versi GERAKAN dan versi MCA.

Sehalus dan setelus manapun siasatan dibuat, masih akan ada 'Rashomon' di sana sini dalam kes ini dan dalam semua hal. Kes liwat versi Datuk Seri Anwar pula dengan seluruh jentera perundangan berkonspirasi hendak menjatuhkan beliau dari tahun 1999.

Versi 'Rashomon' Datuk Seri Anwar ini agak melampau kerana polis dan kehakiman seolah-olah dibayar gajinya hanya bertujuan semata-mata hendak menjatuhkan beliau. Wah hebat 'Rashomon'.

Jadi 'Rashomon' memang ada di mana-mana. Sahabat saya, Tok Ngah juga ada menegur keyakinan saya terhadap sejarah fitnah terbesar dalam Islam selepas terbunuhnya Uthman. Juga ada 'Rashomon' dalam sejarah, bahkan sejarah Islam.

Tidak hairan mengapa Rashomon begitu terkenal. Kurosawa dikritik hebat di Jepun kerana menurut pengkritik filem-filemnya terlalu 'kebaratan'. Beliau telah meninggal dunia pada tahun 1998, hampir dilupakan di Jepun tetapi tidak di Barat dan Rashomon masih menjadi peninggalannya yang agung, jika tidak magnum opusnya.

Kurosawa juga dikenali dengan nama 'Tenno' atau 'Maharaja' dalam dunia perfileman Jepun.

Adios Rashomon.

3 comments:

YANG GAMBI said...

Salam,

Ada orang tengah cari pelakon untuk digandingkan dengan Anwar.....

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!