Followers

Monday, August 17, 2009

Cermin

Maharaja Jepun mempunyai 3 lambang kebesaran: cermin, permata dan pedang. Dalam ketiga-tiga lambang kebesaran ini, cermin yang paling dimuliakan. Mengapa cermin?

Jika kita lihat sejarah Jepun, mereka merupakan bangsa yang paling cepat adapt dan berinteraksi dengan peristiwa. Pada zaman dinasti Tang, Jepun meniru kebudayaan China kerana Dinasti Tang merupakan tamadun paling maju ketika itu.

Ketika 'mahaguru' Jepun iaitu China dianggap sebagai 'Orang Sakit Asia' selepas Perang Candu dan berbagai reformasi seperti 'Pemberontakan Taiping', 'Pemberontakan Boxer' dan 'Gerakan Menguatkan Diri', Jepun meninggalkan China dan mula berkiblat ke Barat.

Pada tahun 1800an, Comander Perry memasuki pelabuhan Jepun dengan kapal wapnya, dan selama 250 tahun Jepun dibawah Keshogunan Tokugawa memencilkan diri sedar mereka sudah jauh ketinggallan. Dengan jayanya, berlaku revolusi yang menumbangkan kuasa samurai dan shogun. Mereka mengembalikan kuasa Maharaja dan membuat reformasi di bawah pemerintahan 'Meiji'.

Jepun mengejar Barat selama 45 tahun sahaja sedangkan Barat mengambil masa selama 150 tahun mencipta peradaban mereka.

Selepas Perang Dunia Kedua, Jepun sebagai bangsa yang kalah dianggap tidak mampu bangkit lagi. Amerika menduduki Jepun dan memecah-mecah korporat Jepun supaya gagal bersaing. Sebaliknya, Jepun menjadi negara kedua pertumbuhan ekonomi paling pesat selepas Amerika sendiri, mengalahkan Great Britain dan Soviet sebagai pemenang.

Apakah rahsia Jepun? Jawapannya adalah cermin. Cermin yang dianggap alat kebesaran Maharaja Jepun yang paling suci, mengatasi pedang dan permata. Cermin adalah sikap dan peribadi Jepun sebagai bangsa yang selalu mengalami proses 'self-renewal'.

Kejayaan Jepun kerana cermin merupakan perlambangan betapa pragmatiknya mereka. Mereka tidak jumud dengan pengaruh agama(Shinto dan Buddha), tidak jumud dengan tatasusila feudal, walaupun Bushido - kod kepahlawanan samurai Jepun telah mendominasikan peribadi bangsa Jepun selama 1000 tahun dari era Kamakura hingga berakhirnya Keshogunan Tokugawa. Malah mereka akan membuang segala jenis kepercayaan untuk menjadi rasional dan saintifik.

Cermin adalah muhasabah diri. Tidak salah kalah dan gagal. Bila kita melihat kejujuran cermin dan kelemahan peribadi dan bangsa kita, kita perlu tahu apa yang perlu diubah. Jumud adalah kelemahan orang Melayu juga. Terlalu meyakini susila kita betul dan tidak perlu diubah. Terlalu meyakini ajaran 'Tok Guru' itu betul dan tidak perlu pemikiran mantik dan rasioanal.

Jika cermin sudah memantulkan imej kejujuran bangsa Melayu masih lemah dan bobrok, maka perlulah diubah sikap dan cara yang tepat. Melayu sudah sampai masa kena bersikap pragmatik seperti bangsa Jepun.

Cermin-cerminlah.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Salam,

Mengapa bila seekor urang utan mengamuk bila dia tengok cermin ?

sri tribuana said...

sebab dia urang utan kot