Followers

Sunday, September 27, 2009

Pengiktirafan

Menteri Penerangan, Datuk Rais Yatim menyarankan agar Peguam Negara mengkaji peruntukkan undang-undang bagi diambil tindakan kepada orang yang membeli gelaran datuk dan membeli ijazah.

Seperti biasa, setiap isu akan ada pro dan con. Ada yang menyokong dan ada yang membantah. Antara motif yang mendorong individu untuk membeli datuk dan ijazah adalah bagi menaikkan lagi mertabat mereka.

Penghargaan memang penting. Namun penghargaan mesti datang dari jasa-jasa yang dilakukan oleh seseorang supaya mereka dikenang. Kecenderungan individu untuk melonjakkan nama mereka dikalangan elit menjadi motivasi mereka hingga sanggup membeli ijazah dan gelaran. Dan orang yang memperolehinya tidak semestinya layak, tetapi berduit.

Saya tidak mahu komen banyak pasal gelaran anugerah istana kerana ini merupakan hak mutlak istana, tetapi membeli ijazah, master dan Ph.d merupakan fenomena yang meresahkan.

Dunia intelektual tidak sepatutnya menjadi manipulasi dunia korporat dan politik. Sesiapa yang memperolehi ijazah, master dan Ph.d yang genuine memang selayaknya mendapat penghargaan kerana mereka menuntu ilmu yang sebenar. Kepada mereka yang 'membeli' hanya untuk menjadikan tiket prestij untuk menjadi 'orang besar' dalam politik dan korporat memang agak keji.

Dalam dunia barat, ramai orang yang tidak cemerlang dalam dunia intelek; 'drop-out' Harvard seperti Bill Gates, Andrew Carnegie, Ford dan sebagainya tetap menjadi gergasi dunia korporat tanpa perlu membeli ijazah untuk meningkatkan 'self-esteem' mereka. Begitu juga ahli politik seperti Churchill yang tidak pernah memasuki kolej juga tidak perlu 'forge' sijil, degree, master dan Ph.d bagi membolehkan mereka menjadi negarawan.

Ini menampakkan sebahagian individu dalam masyarakat kita yang tidak mempunyai jatidiri jika mereka gagal menjadi lulusan menara gading. Kejayaan boleh dicapai tanpa menjadi graduate. Dan tokoh-tokoh yang berjaya tanpa menjadi graduate tidak pernah cuba mengubah curucullum vitae mereka jika memang mereka tidak graduate.

Mereka bangga menjadi self-made dan masyarakat juga mengkagumi selfmade.

Keghairahan membeli ijazah ini menyebabkan akan ramai cambahnya golongan 'pseudo-intellect' yang hanya tempel-tempelan dan tidak boleh menyumbangkan apa-apa pun dalam bidang intelek. Jika mereka menjawat jawatan dalam kerajaan dan politik, ini lebih merbahayakan kerana mereka tidak layak menduduki jawatan itu.

Inilah punca mengapa menipu dan membeli ijazah sepatutnya mejadi kesalahan. Saya menyokong gejala ini dibendung jika tidak begitu banyak menularnya sindrom 'bebalisme'.

2 comments:

Tok Ngah said...

Tok Ngah termasuk gak ke?

sri tribuana said...

Kau tak tapi ada sorang pemimpin yg selalu dok lepak rumah lama kita dulu yg tak pas srp pun tiba2 ada master. Pelik tak? Dari oversea lak tu.