Followers

Friday, September 11, 2009

Dibangkulsampahkan.

Dalam tahun 1989, ketika DBP memacu kebudayaan, kesusasteraan dan isu-isu semasa dengan makalah seperti Dewan Sastera, Dewan Masyarakat dan berbagai dewan-dewan lagi, saya tertarik dengan satu istilah yang dipopularkan(tetapi tidak kekal) iaitu : 'dibakulsampahkan'.

'Dibakulsampahkan' bermaksud rejection. Penolakkan oleh sesuatu atau seseorang terhadap karya-karya secara khasnya dan apa saja secara umumnya. Ketika itu, ada isu bahawa medan sastera seperti cerpen hanya menerbitan karya-karya penulis establish seperti A.Samad Said, Jihaty Abadi dan berbagai.

Banyak karya-karya yang 'dibakulsampahkan' oleh editor jika penulis yang tidak 'berjenama' menghantar karya mereka. Ini kerana lantaran mereka yang tiada track record atau dikenali, atau editor malas membaca kerana nama mereka tidak mapan maka karya mereka terus 'dibakulsampahkan'.

Menarik isu dibakulsampahkan ini.

Ketika George Lucas hendak menerbitkan Star Wars, ramai production house menolak skripnya. Star Wars dianggap cereka yang mengarut dan tidak boleh diterima masyarakat. Cerita yang terlalu fantasi dan 'keangkasaan'.

Lucas tidak pernah kecewa walaupun karyanya dibakulsampahkan. Beliau mencuba dan mencuba tetapi masih ditolak oleh hampir keseluruhan production house. Akhirnya, beliau terpaksa menjual hak merchandise untuk membiayai pembikinan Star Wars. Apabila dilancarkan, Star Wars telah menjadi sebuah filem yang sangat berjaya malah telah mencipta cultnya dalam dunia perfileman.

Kita tidak tahu mungkin 'masterpiece' apa yang kita bakulsampahkan jika kita editor.

Kisah 'dibakusampahkan' juga berlaku dalam business. Kisah askar pencen yang cuba menjual recepi menggoreng ayam juga satu legenda. Askar pencen itu telah menemui dari seorang pelabur ke seorang pelabur untuk membiayai resepinya tetapi tiada yang mahu.

Ketika beliau berumur 70an akhirnya ada seseorang yang berani dan munculnya Kentucky Friend Chicken(KFC) sebagai syarikat makanan segera yang berjaya. Jika pelabur mula-mula berani, mungkin mereka boleh membuat duit dengannya.

Sebenarnya banyak kisah rejection merupakan permata-permata yang berharga. Ada yang berjaya dan ada yang terus hilang tanpa dikesan. Kepada sesiapa yang pernah direject oleh apa dan siapapun ingatlah, kadang-kadang bukan kita tidak berharga, mungkin penilai tidak tahu menghargai.

Perpatah Melayu berkata: "Hanya jauhari yang mengenal maknikam."

No comments: