Followers

Friday, September 18, 2009

Intelek

Jika sesebuah negara ditadbir dan diuruskan oleh orang yang tidak mempunyai intelek yang tinggi, atau intelek tidak mencukupi, negara berkenaan akan menghadapi masalah.

Intelek dan intelligent tidak sinonim walaupun berkaitan. Ramai pelajar sekarang ini memiliki inteligent yang tinggi tetapi tidak semestinya intelektual.

Syed Husin Al-Attas pernah menulis dalam 'Intelektual Masyarakat Membangun' tentang sindrom di panggil 'bebalisme'. Bebalisme bukan bererti seseorang itu tidak cerdik atau bebal, malah sangat intelligent. Cuma mungkin mereka tidak intelektual.

Sesuatu yang membimbangkan saya sekarang ini adalah, politik dikuasai oleh orang-orang yang bebalisme. Kadang-kadang, iklim politik itu sendiri membunuh golongan intelktual dari boleh bersaing dalam arena politik.

Ada juga golongan ini tidak berminat sama sekali dengan politik yang tidak matang, kotor dan terlalu rakus. Mereka menjauhkan diri dari politik sama sekali, sedangkan suara dan pandangan mereka perlu didengari.

Jika makin ramai golongan intelek tidak meminati politik, makin ramai pula orang-orang kononnya 'streetfighter' dan ahli politik 'mula dari bawah' ini menguasai jawatan dalam politik.

Jika mereka ini terpilih, dan ramai jumlahnya, bayangkan kesannya kepada negara dengan polisi-polisi yang bakal dibuat oleh mereka. Ahli politik adalah penggubal undang-undang dan pembuat polisi.

Kita pernah lihat contohnya Proffessor Ungku Aziz memberi pandangan tentang sesuatu perkara, sebagai seorang intelektual, beliau akan dicemuh oleh ahli-ahli politik dengan jenteranya yang tersusun. Sudah tentu professor seperti Ungku Aziz tidak setanding propagandanya dengan ahli-ahli politik yang tidak intelektual ini.

Saya rasa masyarakat kita perlu memberi banyak ruang lagi kepada golongan intelek untuk memberi sumbangan dalam membangunkan negara. Dan golongan intelek tidak semestinya pensyarah-pensyarah universiti tetapi saya percaya ramai sahaja mereka ini dalam masyrakat, tidak diendahkan kerana mereka kononnya 'tidak praktikal'.

Semua juga bermula dengan idea. Imagination is more important than knowledge. Kata Einstein.

No comments: