Followers

Monday, October 12, 2009

Rakyat

Tan Sri Isa Samad menang dengan majoriti 5,435 di Bagan Pinang. Beliau meraih 8,013 undi berbanding lawannya Zulkefly Mohamad Omar meraih sebanyak 2,578 undi. Ada beberapa mesej menarik dari Pilihanraya Kecil Bagan Pinang ini.

Pertama, sejak Pilihanraya Umum ke 12, BN telah tewas sebanyak 7 pilihanraya berbalas 1. Dari 8 pilihanraya berkenaan, Batang Ai dimenangi oleh BN manakala Parlimen Kuala Terengganu milik BN telah jatuh ke tangan pembangkang.

Kedua, dalam ketujuh-tujuh kemenangan PR, mereka berjaya menakluk satu kerusi BN manakala BN tidak pernah berjaya menakluk kerusi PR. BN hampir berjaya melakukanya di Manik Urai dengan mengurangi majoriti 65 undi PAS di 'homegrown'nya.

Ketiga, kemenangan BN di Bagan Pinang telah menaikkan moral BN kerana dengan majoriti yang besar dan undi kaum Melayu, Cina dan India memilih BN, menunjukkan pembangkang salah strategi meletak calon PAS ditempat yang 'sekular.' PAS kekal sebagai parti rural dan tidak dapat diterima di tempat yang komersial.

Keempat, kekalahan PAS di Bagan Pinang sudah boleh diramal sebelum pengundian apabila banyak kekecohan berlaku, protes terhadap undi pos. Tidak seperti ditempat PAS menang, apabila tiada protes terhadap 'pengundi hantu' kita tahu PAS confident akan menang.

Kelima, PR mulai panik walaupun sudah menang 7 RPK berturut-turut. Dalam blog-blog pemimpin mereka seperti Azmin Ali mengutuk rakyat Bagan Pinang yang memilih Tan Sri Isa sebagai perasuah. Beliau membidas 'citarasa' rakyat Malaysia yang suka pengamal rasuah. Begitu juga dengan YB Zulkifly Nordin, juga menyalahkan rakyat Bagan Pinang kerana mengundi koruptor.

Keenam, setelah diberi mandat 7 kali berturut-turut menang dan sekali tidak memihak kepada mereka, Pakatan Rakyat akan menyalahkan semua pihak dari SPR,SPRM, PDRM, UMNO, MCA,MIC,BN dan akhirnya pengundi sendiri i.e 'Rakyat'.

Siapa sebenarnya 'rakyat' yang hendak mereka perjuangkan jika 'rakyat' ini diperlekehkan bila tidak memihak kepada mereka? Hanya Lim Kit Siang yang mengajak rakan-rakannya memuhasabahkan diri. Memang menjadi pembangkang lebih senang dari memerintah kerana dinegeri yang mereka tadbir begitu banyak masalah 'tidur sebantal, tapi mimpi lain-lain.'

Dan rakyat adalah suara keramat, kata semua orang politik.

2 comments:

PARPUKARI said...

ORANG PAS MEMANG MACAM TU!

YANG GAMBI said...

Bagi DAP, PKR dan PAS itulah nilainya rakyat bagi merke..... undang-undang yang bakal mereka buat nanti hanya untuk rakyat bukan untuk mereka, sebab itu 'perasuah' di Selangor' diberi kekebalan dari di dakwa SPRM....