Followers

Thursday, October 22, 2009

Idea Sejarah

Dalam ruangan pembaca Star 16 Oktober 2009, Vincent Ow meluahkan kebimbangannya betapa buta sejarahnya generasi muda Malaysia. Beliau terkejut apabila seorang pelajar kolej tidak mengenali gambar Gandhi. Beliau menanya kepada beberapa orang lagi rakannya dibawah umur 25 tahun dan ada yang menyangka Gandhi merupakan Mr. Bean!

Terkejut dengan penemuannya, beliau mencuba nama beberapa tokoh terkemuka dunia seperti Napoleon, Gengkiz Khan, Reagan, Tatcher, Gorbachev dan lain-lain. Bahkan mereka mengenali Hitler melalui filem Valkrie lakonan Tom Cruise.

Beliau mencuba nama-nama tokoh tempatan: Francis Light, JWW Birch, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaakob dan Loke Yew; malangnya mereka mengetahui Loke Yew kerana adanya jalan Loke Yew tanpa mengetahui siapa tokoh berkenaan.

Apabila generasi muda kita menjadi demikian, amat jelas memang ada kepincangan dalam sistem pendidikan kita. Saya masih ingat ketika masa saya tingkatan 4, kabinet menukar dari nama Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan.

Tugasan kementerian ini bukan hanya memberi pelajaran, tetapi mendidik, tetapi jelas kita gagal mendidik generasi kita menjadi hands on dengan banyak peristiwa penting dunia. Bahkan, gagal memahami sejarah negara bangsa sendiri.

Tidak hairan jika ramai anak muda kita yang terpelajar kurang memahami mengapa komunis dibenci di serata dunia. Pernah saya berbual dengan seorang pelajar, beliau tidak tahu bahawa German pernah dibelah dengan dua idelogi: German Barat dengan kapitalis dan German Timur dengan komunisme. Ramai juga yang tidak faham singificant runtuhnya Tembok Berlin pada tahun 1989.

Baru 20 tahun, kepentingan sejarah ini sudah dilupai; atau lebih tepat lagi tidak diketahui.

Saya rasa sistem pendidikan kita terlalu ghairah melahirkan 'pasaran kerja' dan pelajar merupakan komoditinya. Kita tidak mementingkan pengetahuan am, pembangunan peribadi dan jatidiri.

Saya setuju dengan Vincent Ow yang mana tajuk suratnya: Need to revamp history syllabus, kefahaman sejarah memang perlu diterap ke generasi mudah dengan bersungguh-sungguh, bukan hanya sekadar melepas batuk ditangga.

Tidak hairan jika ada yang menganggap Chin Peng perjuang kemerdekaan dan PKM sebagai parti yang sah.

Memalukan.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam bro, betui sangat tu, kerajaan perlu kembali mengutamakan sejarah dalam pendidikan negara....... jangan asyik utamakan sastera yang lebih kepada novel A Samad Said dan Shahanon Ahmad je......