Followers

Wednesday, October 7, 2009

Dinasti

Pemerintahan beraja terjadi apabila kuasa pemerintahan turun dari bapa ke anak. Jawatan itu akhirnya menjadi monopoli keluarga raja. Di negara yang mengamalkan demokrasi, kuasa terletak ditangan 'rakyat'. Namun ianya tidak semudah itu.

Demokrasi sepatutnya membenarkan orang yang berkebolehan memimpin tanpa mengira keturunannya. Namun demokrasi yang olirgarki boleh menyebabkan anak kepada pemerintah akan akhirnya menjadi pemerintah. Kita akui mereka boleh jika memang layak, tapiada yang hanya 'meminjam' nama besar bapa-bapa mereka sahaja.

Di Asia terutamanya yang sering dikaitkan dengan 'despotism' kecenderungan ini memang nyata. Jiran kita, Singapura walaupun mengamalkan demokrasi namun 'dinasti' Lee Kuan Yuew amat berpengaruh hingga anaknya menjadi Perdana Menteri ke tiga Singapura. Begitu juga Korea Utara, India dan berbagai lagi.

Akhirnya kelihatan keluarga besar tertentu yang membolot jawatan tertinggi sebuah negara. Lama-kelamaan, keluarga besar ini akan menjadi satu kelas tersendiri dalam mencatur politik negara mereka. Maka muncullah kumpulan elit yang berpaksikan keluarga tertentu dan disokong oleh golongan tertentu - walaupun dalam satu parti yang sama.

Dalam abad ke 21 ini,politik kepuakan(tribal politik) masih mendapat tempat di Asia. Di Malaysia, kita sudah bagaikan boleh meramal siapa bakal Perdana Menteri selepas era Datuk Seri Najib, yang kebetulan anak Perdana Menteri yang kedua.

Jadi anak-anak kepada bekas Perdana Menteri ini membentuk satu wadah perjuangan baru yang bermatlamat menaikkan puak mereka. Jika didalam empayar Rom, mereka ini golongan 'optimate' dan bukan 'homo novus'(orang baru). Ada cubaan dari luar untuk menganggu corak ini tetapi kecundang kerana dek asyik masyuk dengan populariti sendiri.

Dan penyokong hanya akan sokong jika calon berkenaan ada 'brand' tanpa memikirkan kualiti. Saya tidak kata ini salah atau betul cuma menceritakan trend politik yang mendatang. Cuma, politik makin menjadi boring dan predictable.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Begitulah warisan dalam keturuan Malayu sejak era Kesultanan Melaka....... ada juga baiknya kalau tidak ada keturunan 'si kitul' dalam era sekarang......