Followers

Friday, October 23, 2009

Che


Ernesto 'Che' Guevara mati ditembak pada 9 Oktober 1967. Dari seorang pelajar perubatan yang bergelar doktor, Che akhirnya disedari oleh Fidel Castro sebagai seorang yang lebih dari hanya sekadar doktor kepada gerila yang dipimpinnya. Dia merupakan nadi kepada pergerakan revolusi gerila Cuba yang menumbangkan regim Batista tajaan Amerika.

Che dalam bahasa Argentina bermakna 'buddy' dan nama itu menjadi legenda apabila tokoh ini dihukum mati oleh kerajaan Bolivia. Seorang Marxist tegar, mempunyai daya intelek yang tinggi, sangat 'stoic' dan berpegang pada prinsip perjuangan, Che merupakan komunis yang dedikated.

Walaupun beliau kelahiran Argentina, tetapi beliau sangat dihormati di Cuba lantaran dedikasi beliau kepada perjuangan proletariat. Malah, beliau merupakan orang nombor dua dalam gerakan gerila Castro, selepas Castro sendiri.

Semasa kecilnya beliau merupakan pesakit asma, tetapi penyakit itu yang menjadikan beliau seorang yang 'determine', pembaca yang serius dan membina sifat tidak mahu mengalahnya.

Sebagai penganut fahaman Marxist yang 'pious', Che menolak untuk menerima gaji sebanyak USD 1000 sebagai Menteri Kewangan Cuba, cuma menerima gaji asalnya USD250 sebagai Comandantate. Beliau yang naive terkejut apabila melawat Soviet melihat anggota Politburo Soviet yang hidup mewah sedangkan 'comrades' mereka kebuluran.

Che tidak dapat menerima hakikat itu dan sangat kecewa apabila 'kesucian' komunis dicemari. Che merupakan intelektual yang hidup bersama orang ramai dan bukan seorang elit. Beliau mencipta manual perang gerila dan cuba membantu gerakan-gerakan proletariat di serata dunia: dari Congo hingga ke Bolivia, beliau bercita-cita menjadikan Amerika Selatan bebas dari cengkaman kapitalis. Beliau meniru heronya; Simon Bolivar.

Che menemui ajalnya di Bolivia dan gagal dalam usahanya menyatukan golongan proletariat Amerika Selatan. Beliau meninggal ketika berusia 39 tahun. Sebaik beliau meninggal, Che menjadi legenda dan ikon popular kepada anak-anak muda generasi Beattles.

Hampir dimerata dunia, imej Che dicetak di baju-baju, mural, saputangan keys, dimug dan berbagai souviner. Ironinya, Che dibunuh oleh kerajaan Bolivia bertujuan untuk menyekat pengaruhnya, tetapi kematiannya mengabadikan beliau.

Hingga kini, imej popular potret Che merenung dengan tajam masih menjadi ikon kepada golongan 'non-comformist.' Malah, ada peminatnya yang tidak mengetahui siapa sebenarnya Che. Berbagai rekaan yang sangat jauh dari fakta yang kita dengari tentang beliau.

Walau apapun, Che merupakan seorang yang unik dalam sejarah.

No comments: