Followers

Thursday, May 16, 2013

Oh Melayu, senangnya nak tipu kau.

Saya tak tau apa masalah orang kita. Kebanyakkan orang kita ni sebenarnya naive, dan baik. Mungkin ayat yang tepat dalam bahasa Inggeris: "gullible". Karl Marx menganggap 'gullibility' adalah vice yang dia maafkan. Kesian.

Jika dulu ada pemuzik tiba-tiba berserban dan berjubah, dia tak semena-mena boleh jadi 'oostad' dengan menukar penampilannya. Kata-kata oostad itu berhamburan di wall-wal Facebook, tanpa mengira logiknya. Macam contoh, "Dalam Islam sambut hari ibu tiap-tiap hari, bukan sehari setahun."

Dengan meletak gambar oostad akan-akan muka Arab itu, maka kata-kata itu sekelip mata menjadi 'mutiara kata'. Logiknya, bukan dalam Islam saja, malah Kristian, Buddha, Shinto, Judaism, Zoroaster, hatta atheist boleh menyayangi ibunya tiap-tiap hari.

Kita juga mudah melupakan kesalahan seseorang yang hampir memusnahkan negara kerana kerakusannya. Orang Melayu masih tidak belajar. Bagi dia peluang, dia muda lagi, dia idola generasi Y, bla bla bla bla..... 

Melayu mudah lupa, kata Tun Mahathir, tetapi kerana itu mungkin beliau boleh memerintah hingga 22 tahun. Bagi saya Melayu hanya gullible. Mereka tak percaya adanya ancaman dari luar kelompok Melayu kerana kununnya mereka benci perkauman. Oostad PAS kata tak de racism dalam parti satu lagi, golongan pak turut pun percaya. 

Seperti kata motto Karl Marx: 'De omnibus dubitandum'.*

Semangat itu orang Melayu patut tanamkan. Mereka perlu faham pemimpin itu datang dan pergi, dan mengidolakan sesuatu figure hanya lambang dari rasa kerendahan diri mereka.






*"You must have doubts about everything"






8 comments:

Anonymous said...

Sebab melayu timid kerana sedari kecil ditakut takutkan oleh ostad ostad dengan cerita cerita api neraka.

roslan said...

kenapa hari guru tak haram pula?

Anonymous said...

rujuk kes KJ, patutkah org macam ni dilantik jd menteri...buka ruang kepada Anwar kedua...

Anonymous said...

Aku Hensem

Satu konsep tentang agama Melayu salah faham adalah merelakan diri dikawal agama. Akibatnya lahirla ostad2 sengal mengambil kesempatan drpada sifat naif org Melayu.

Sepatutnya Melayu faham agama, bukan menyerah bulat2 kepada agama Islam tanpa memahami ajarannya. Sbb tu org yg ckp video itu besi masih lg menjadi ketua. Sbb apa? Sbb Melayu dikawal oleh agama.

Anonymous said...

saudara stb, saya hormati dan selalunya bersetuju pandangan saudara yg tajam. namun dlm hal PM kita saya rasa kabinet yg dia lantik amat lemah dan mempunyai 2 glaring mistakes -wakil hindraf dan kristian, selain jaga hati sepupu dan kawan2. hemmm...saudara stb, selamat berjuang. saya dah penat.

tamingsari.

Anonymous said...

sokong. najib.adik nya nazir ..kj suma kena jGa jaga. kj ni pelapis anwar.

barua kalimullah spore ajen
anwar no longer a gd puppet for spore.
lagi nampak dia makin mereng.
mereka pakai dua mata satu anwat dan pelapis kj. skrg kj barua spore

Anonymous said...

enemy cclosed depqn mata..friens at bay
tapi dia mmg bodoh adik bradik so as our ppl n leader

Anonymous said...

adik dia pro china. cimb tu yg top bonus berjuta suma kaum tu.adik dia fronting suma. merged dgn bumi commerce apa.jadi.? cimb tak tahu managed ok. clueless. but bcb atas silver platter.
deal utk cimb
..anytg nazir wants nazir gets. a very westernized family. shame really.
mela yooooooo very kampong. that is why he calls the bastardization of bumipitra. yet he survives on brother politocs support of bumi.
pack bags la baik adik dia ni ,anwar nik nazmi kj.sapa.sapa
malukan bangsa je