Followers

Monday, December 3, 2012

Pejuangan Memerangi Rasuah Bukan Milik PR.

Jika kita perasan, sejak akhir-akhir ini, isu yang dibangkitkan oleh PR masih isu-isu lama. Pakatan masih berlegar dari sekitar isu Scopene, Altantuya, Feedlot, cincin Rosmah, Lynas, BERSIH dan kegemaran mereka; rasuah.

Rasuah adalah sesuatu yang buruk. Ia boleh meruntuhkan satu-satu tamadun. Dan untuk membuktikan berlakunya rasuah juga bukan mudah. Pakatan akan mempersendakan usaha kerajaan menangani rasuah apabila terbentuk SPRM, walaupun institusi berkenaan berada di bawah Parlimen, bukan Jabatan Perdana Menteri seperti BPR.

Jika yang disiasat adalah juak-juak PR seperti kes DAP, mereka akan mempolitikkan seperti kematian Tan Beng Hock. Jika tidak ada kematian, mereka akan menuduh siasatan adalah bermotif politik dan konspirasi. Jika pemimpin BN/UMNO yang disiasat, mereka akan spin SPRM tidak telus, dan memihak.

Ringkasnya, mereka tidak sebenarnya sepenuh hati ingin memerangi rasuah, cuma sekadar secara politik dan persepsi ingin meletakkan musuh politik mereka dilabel perasuah. Seperti yang dinyatakan di atas, SPRM bertanggungjawap kepada Parlimen, yang mana antara jemaahnya ada wakil rakyat Pakatan.

Malah Ambiga sendiri pernah membenarkan rasuah jika kecil-kecilan boleh dipejamkan mata. Jika boleh berkompromi dalam soal prinsip sebegini, saya tidak tahu hingga  ke mana Pakatan boleh 'bending' peraturan ini. 

Beberapa keajaipan juga berlaku dalam PR. Zuraidah, Ahli Parlimen Ampang Jaya yang hanya asalnya penjual buah dan ubat-ubatan boleh mempunyai empat kereta mewah dalam masa empat tahun sahaja menjadi Ahli Parlimen. Berapa sangat elaun Ahli Parlimen?

Jangan salah faham. Saya menulis ini bukan bererti saya ingin membenarkan rasuah yang berlaku dalam BN. Rasuah tetap rasuah. Period. Jika pemimpin BN melakukan, tindakan perlu dikenakan jika ada bukti yang sah dan nyata. 

Namun Pakatan cuba mengelirukan masyarakat apabila ingin menyatukan kebencian samada Melayu, Cina dan India kepada BN dengan agenda kononnya mereka wujud untuk memerangi rasuah. Pejuangan memerangi rasuah ini bagaikan hak eksklusif Pakatan.

Apa yang saya nampak, pemimpin mereka juga bermewah-mewah. Azmin Ali dengan Ferrari, Zuraidah, Husam Musa, Azizan Razak dengan Mercedez S Class, begitu juga Nik Aziz. 

Menjadi tanggungjawap semua kita menolak pemimpin yang rasuah. Pemimpin BN banyak yang samada digugurkan, dikenakan tindakan atau didakwa. Dan menangani gejala rasuah ini bukan hanya hak milik Pakatan.

Ia adalah tanggungjawab semua pihak. Mari bermula dengan membenarkan SPRM menjalankan tugas tanpa gangguan politik samada dari BN ataupun Pakatan.


1 comment:

Jeepers Creepers said...

sprm sendiri terikat dengan politik kepartian bila x minat siasat nik ajis..