Followers

Monday, July 9, 2012

Antara Mahathirisme dan Siangisme.

Dalam entry terbaru Tun Dr. Mahathir, The Fears Of Kit Siang Tun menyuarakan kehairanannya mengapa Lim Kit Siang perlu takut dengan apa yang mereka panggil 'Mahathirisme'. Menurut Tun, 'Mahathirisme' sudah berkubur sebaik Tun Abdullah mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Bagi Tun(samada benar atau tidak) Mahathirisme sudah lama lenyap.

Sebenarnya, saya sendiri hairan apabila pembangkang, bukan hanya Kit Siang malah Anwar dan Nik Aziz masih suka berperang dengan Tun Mahathir. Sebenarnya, Tun Mahathir mempunyai keunikan yang tersendiri apabila terlibat dengan kontroversi. Mungkin tidak seperti penggantinya Tun Abdullah dan DS Najib, Tun Mahathir tidak dodges kontroversi, tetapi akan mengambil jalan 'brings it on'. 

Ironynya, Mahathirisme dihidupkan oleh pembangkang. Dengan ini, Tun Mahathir kekal berpengaruh. Teringat saya kepada nasihat Tun Musa apabila beberapa individu masih menyerangnya setelah beliau mengumumkan beliau bersara politik. "Jangan ditendang bola yang sudah kempis". Sesiapa yang menendang bola yang sudah kempis, akhirnya hanya akan menyakitkan kakinya sendiri.

Sementara dunia sudah bergerak ke masa hadapan, Kit Siang, Anwar dan Nik Aziz masih terbelenggu dengan Mahathirisme - walaupun Tun Mahathir sendiri sudah tidak berada dalam keadaaan yang boleh mencorak masa depan kerajaan - atau Malaysia. Mereka gagal melihat realiti masa kini bahawa Najib merupakan opponent yang perlu mereka tangani.

Seperti Bobby Fischer yang enggan berdepan dengan Anantolia Karpov dan masih ingin menentang musuh lamanya, Boris Spassky, begitulah sikap Lim Kit Siang dan Co. 

Berbeza dengan Mahathirisme, exponent kepada isme itu sudah bersara. Apa pula falsafah atau isme Kit Siang? Kita namakan 'Siangisme'. Ini dia:

"I want to be and forever in power or put my son Guan Eng as my successor, possibly also forever and ever in power until my grandson grows up and takes DAP leadership. I will continue to instigate the nation to further divide, especially Chinese and Malay until Malays' special right will be abolished and Malaysia for Malaysian(read Chinese)."

To me, that Siangisme and unlike Mahathir, this fellow never intend to retire from politic.


3 comments:

Unknown said...

Mana dapat quote from LKS tu bro? A truly racist dynastic goon he is

sri tribuana said...

Tht was not his quote, from my own observation. To summarize his ideology.

Anonymous said...

Kitty Siang was nothing until Pak Lah Bodo elevated him onto the pedestal and Pak Shekh promise him the moon.

Since then he has been having the grandeur of a national leader par excellence. He wants to equate himself with Tun and the son likewise to Naguib. Perasan sangat!

Siangnisme. Don't give it respectability.It is actually nothing more than Wayang Tongkoi Cina. He can play his wayang any where, he can pretend to be of importance whereever he likes but the truth is not all cinaman come to see the Wayang. The Malays? They will just ignore it as a necessary nuisence.