Followers

Saturday, February 27, 2010

Maulidur Rasul

Selepas Isa Al-Masih, manusia berada didalam kejahilan. Pada tahun Gajah, lahir seorang insan terpilih dibumi Arab yang gersang bernama Muhammad S.A.W. Baginda merupakan putera kepada Abdullah, keturunan Bani Hashim. Baginda menjadi yatim piatu dalam usia muda dan dipelihara oleh nenda baginda, Abdul Mutalib.

Dikenali dengan nama Al-Amin lantaran kejujuran baginda yang tiada tolok bandingnya - walaupun sebelum kerasulan baginda. Ketika baginda berusia 40 tahun, baginda mula menerima wahyu apabila turun surah yang pertama iaitu surah 'Al-Alaq' yang menyeru umat manusia agar membaca - walaupun baginda sendiri buta huruf.

Allah mula menurunkan pedoman dan Kalamullah kepada umat manusia melalui Jibrail A.S kepada Muhammad Rasulullah S.A.W. Melalui Quran dan sunnah baginda, umat manusia disuluhi lampu yang terang bagaimana menjalani kehidupan yang diredhai Illahi.

Muhammad Al-Mustafa S.A.W sangat bimbang baginda akan dipuja hingga diangkat setaraf dengan Allah S.W.T seperti halnya berlaku kepada umat Isa A.S. Tapi Allah menjanjikan akan memelihara Quran dan Islam sebagai deen yang Dia redhai, dan Quran tidak mengalami apa-apa pindaan pun dari Ianya diturunkan hingga kini. Janji Allah itu pasti.

Sebagai umat Muhammad S.A.W, wajar kita menghormati hari keputeraan baginda. Kita hormati baginda sebagai Rasul, sebagai insan yang bekorban membawa kebenaran wahyu Allah kepada umat manusia. Mengadakan majlis sambutan maulidur rasul tidak salah kerana kita faham Muhammad adalah Rasul dan Allah S.W.T Tuhan yang Esa dan tiada sekutu.

Cuma saya pernah ternampak syarahan Nik Aziz dalam youtube mengatakan hubung kait kita dengan Rasulullah hanya selepas baginda menerima kerasulan, sebelum itu menurutnya "Muhammad macam budak-budak dikampung ni sahaja".

Allah tidak memilih rasulnya secara random atau "God does not play dice." Kerasulan baginda sudah ditetapkan di Luh Mahfuz dan sewajar baginda dicontohi dari zaman kanak-kanak hingga baginda wafat.

Wallahualambissawab.

2 comments:

Tok Ngah said...

Pening la boss. kata kena ikut ajaran yang benar @ sunnah pastu kata kena sambut maulud nabi. Kalau ikut sunnah takdela maulid kalau ikut ahli agama merangkap politician kena adala perarakan maulid.

sri tribuana said...

Sambut tanda hormat, aku x campur berarak-berarak ni. But truth apa kena respect Rasul, kalau raja-raja Melayu, MB2 org sambut bagai nk rak apa salah show some respect to Rasul