Followers

Monday, February 15, 2010

Negara Islam

Islam tidak boleh dikalahkan dari luar, tetapi dari dalam. Orang Islam akan menentang habis-habisan apa sahaja yang berbentuk menindas Islam. Mereka akan leka dan ramai yang percaya dengan ajaran yang salah, tetapi atas nama Islam.

Arnord Toynbee pernah berdialog dengan Daisuku Ikeda tentang kehairanan beliau kebalnya Islam dari komunisme walaupun dinegara ramai orang Islam miskin. Sepatutnya dimana ramai orang miskin, komunis akan mendapat tempat kerana persamaan taraf tetapi tidak kepada negara Islam yang miskin. Ini kerana komunisme terang-terang menolak sebarang agama dan tidak mempercayai adanya Tuhan.

Sekarang ini ahli-ahli politik(poli-tikus?) ramai juga yang menjual nama 'Islam'. Saya sendiri berpendapat brand 'Islam' ini sering disalahguna dan overrated. Bank Islam. Negara Islam. MengIslamkan ilmu. Perubatan 'Islam'. Insuran Islam. Parti Islam.

Islam sangat indah dan mudah. Dalam Surah Ta Ha, ayat 2 Allah berfirman: "Kami tidak turunkan Quran untuk menyusahkan kamu". Rasulullah tidak pernah menyebut tentang negara Islam. Benar baginda membentuk 'ummah' ketika di Madinah, model bagaimana baginda menjalankan sebuah 'negara Islam'.

Untuk kembali ke zaman itu sekarang ini adalah mustahil, kerana pemimpin sekarang tiada sifat kenabian dan tidak ada wahyu yang akan diturunkan kepada mereka jika mereka khilaf. Bukti baginda tidak menunjukkan cara politik apa yang perlu dijalankan selepas baginda wafat adalah perlantikkan khalifah.

Baginda tidak mewasiatkan apa-apa. Selepas baginda wafat, puak Ansar sudah bersiap-siap untuk melantik pemimpin dikalangan mereka. Syadina Abu Bakar r.a dan Syaidina Umar r.a campurtangan dan mengingatkan kaum Ansar hadis nabi :"Hendaklah pemimpin kamu terdiri dari kaum Quraish". Di situ terbaitlah Abu Bakar sebagai Khalifah yang pertama sebagai orang sahabat nabi paling awal dan imam ketika Rasulullah sakit.

Tidak juga secara jelas Rasulullah melantik Abu Bakar sebagai khalifah semasa hidup baginda. Ini membuktikan Rasulullah membiarkan umat Islam berijtihad soal kehidupan sehari-hari mereka asalkan berpandukan Quran dan sunnah baginda.

Seperti yang umum mengetahui, selepas terbunuhnya Usman bin Affan dan Ali bin Abi Talib, orang yang menguasai dunia Islam atau Amirul Mukminin merupakan Muawiyah bin Abu Suffian. Semua orang juga tahu, Abu Suffian merupakan musuh utama Islam sebelum penaklukkan kota Mekah.

Sudah ribuan tahun berlalu, masih ada poli-tikus mengimpikan negara Islam seperti pimpinan Rasulullah, tanpa mereka mempunyai sifat kenabian dan panduan dari Allah - kebanyakkannya pula - para poli-tikus ini - membawa ajaran yang salah dan kemusnahan yang menzalimi orang Islam sendiri. Atas nama Islam.

Negara Islam ini menjadi 'kegilaan' dalam abad ke 20 selepas Revolusi 'Islam' di Iran, menular ke negara-negara yang ramai populasi umat Islam. Dan 'ulama-ulama' Islam akan mengeluarkan fatwa-fatwa yang sempit melarang itu dan ini, kebanyakkannya tidak ada kena mengena dengan ajaran Quran pun.

Kerana mereka ulama - dan bukan tidak bercanggah pendapat sesama mereka -maka wujudlah puak-puak dalam 'Islam' yang mengakui mereka lebih betul dari puak satu lagi. Ini permasalahan ummah sejak zaman berzaman.

Seringkali kita lupa kepada asas, Islam ertinya 'submit to God's will'. Surah Ali Imran, ayat 19: "Hanya Islam(sebagai deen- way of life) yang diterima oleh Allah." Dan banyak ayat yang menyatakan tidak ada kompromi dalam menyekutukan Allah. Ini adalah intipati kepada ajaran Rasulullah iaitu Allah itu Esa dan apa sahaja yang berlaku merupakan ketentuan Allah, kita hanya pasrah kepada ketentuanNya.

Saya pernah menemui seorang pemimpin disebuah universiti yang ingin membuat undang-undang pelajar perempuan yang tidak bertudung akan didenda. Saya menegur beliau kerana pendekatan beliau agak 'Taliban' dan beliau berpendapat, beliau yang berdosa sebagai 'pemimpin' jika pelajar perempuan tidak bertudung.

Ini contoh fahaman Islam yang sempit. Jika beliau menegur sahaja sudah memadai kerana tiada paksaan dalam Islam, tetapi beliau sangat yakin beliau berkuasa untuk menentu hal-hal peribadi seseorang sedang jelas Allah terangkan segalanya berlaku dengan kehendakNya.

Dalam surah Al Baqarah, ayat 253 Allah berfirman: "Jika Allah mengkehendaki, manusia tidak akan bertelagah, tetapi Allah menyempurnakan rancanganNya." Pemikiran 'Islam' yang sempit dan tidak merujuk kepada Quran ini boleh membawa kepada kezaliman seperti Taliban di Afghanistan. Dan sudah tentu atas nama 'Islam'.

Untuk menjadi realistik, ummah boleh dibela hanya dengan kemajuan sains, teknologi dan kekuatan ekonomi. Barat menjadi maju kerana mereka mengambil pendekatan Islam seperti zaman Enlightment dahulu ketika mereka mencari pemikiran rasional dan meninggalkan gereja dalam pentadbiran, politik dan ekonomi.

Seperti firman Allah dalam surah Al Maidah ayat 3: "Hari ini Aku telah sempurnakan deen(cara hidup) kamu, dan sempurnakan kelebihan dariKu ke atas kamu, dan Kupilih Islam sebagai deen kamu".

Umat Islam terdahulu betul kerana mereka mengikut Quran dalam pencarian ilmu, membina kekuatan ketenteraan, ekonomi dengan mengikut ajaran Quran dan bukan mengikut pendapat ulama dalam hal remeh dan ranting - kemudian bergaduh sesama sendiri.

Dalam surah Al-Zumar, ayat 18, Allah berfirman: " Mereka yang mendengar semua pendapat dan akan memilih yang terbaik. Ini golongan yang diberi pedoman oleh Allah. Ini golongan yang mempunyai kebijaksanaa.'

Itulah formula kecemerlangan orang-orang Islam silam, bukan jumud menangkap orang membawa pendapat yang tidak sependapat dengan mazhab mereka. Bacalah Quran,walaupun tafsir sebagai pedoman, bukan hanya sekadar memperindahkan lagu bacaan kerana Quran diturunkan sebagai pedoman.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Salam bro, lama tak berkunjung....

Lihat sahajalah sejarah, bagaimana empayar Islam di Sepanyol berkubur kerana pengkhianatan orang Islam dan kelalaian pemimpin Islam dengan harta dan kemewahan sehingga lemah untuk menangkis serangan musuh....

Setiap tahun rakyat Sepanyaol menyambut ulang tahun kejatuhan Islam di Sepanyol.....

Tok Ngah said...

Yang ada nama Islam pun dah tak berapa Islam, yang takde nama Islam lagi punah laa. Kalau rasuah dengan politik wang tu berbeza maka makin punah la bangsa. Tak kirala pakatan pembangkangke pakatan pemerintahke sama je penyakit yang dibawa. Dua2 nak menjahanamkan negara je....