Followers

Wednesday, February 10, 2010

DAP Lagi?

Ada orang kata 1Malaysia, Wawasan 2020, Cemerlang-Gemilang-Terbilang, Kepimpinan Melalui Tauladan, Pandang Ke Timur, Malaysia Boleh dan berbagai lagi merupakan slogan. Slogan bererti bukan manifesto, atau blueprint atau 'cakap kosong' sahaja.

Pihak yang menuduh sudah tentulah pembangkang, antaranya DAP. Bagaimana dengan Malaysian Malaysia dan yang terbaru Middle Malaysia? Middle Malaysia telah dipersendakan sebagai Middle Kingdom, yang mana penguasaan kaum Cina sangat penting dalam pentadbiran.

Kononnya Middle Malaysia ini untuk semua rakyat Malaysia tetapi terbukti agenda tersembunyi mereka tetap Malaysia untuk kaum Cina. Kita faham jika perjuangan mereka untuk membela nasib kaum Cina seperti membanyakkan peluang perniagaan, biasiswa dan sebagainya seperti dilakukan oleh MCA.

Sebaliknya, DAP memperjuang perkara yang sangat sensitif kepada orang Melayu seperti soal babi, menghapuskan keistimewaan orang Melayu dan menentang negara Islam. Ini menjadikan DAP merupakan musuh semulajadi Melayu - tidak kira dari parti apa; bahkan Melayu yang tidak berparti pun.

Keegoaan DAP ini bukan hanya meresahkan UMNO, tetapi juga orang-orang Melayu dalam PKR. YB Zulkifli Nordin menyatakan Pakatan Pembangkang tidak memerlukan DAP dalam temuramah beliau dengan TV3. Menurut beliau, DAP yang menimbulkan huru hara di Kedah kerana isu babi, tetapi mengenakan tekanan kepada PKR di Pulau Pinang hingga memaksa bekas Timbalan Ketua Menteri, Fairus Khairudin meletakkan jawatan.

Sebelum ini YB Datuk Zahrain, juga dari PKR, melabelkan Lim Guang Eng sebagai diktator. Jelas sesama pembangkang DAP bukan sekutu yang disenangi. Malah YB Zulkifli menyalahkan DAP sebagai punca ramai ahli PKR yang keluar parti kerana kecewa dengan DAP sebagai 'pain in the ass' atau duri dalam daging.

Bahkan beliau menyatakan keterbukaan untuk bekerjasama dengan UMNO demi kepentingan Melayu dan Islam jika perlu.

Aneh pula, PAS yang terbahagi dua; ada pro DAP dan ada pro UMNO. Nizar Jamaludin sangat kecewa dengan keputusan mahkamah menyifatkan keputusan itu sebagai membawa kepada 'absolute monarchy'.

Selari dengan itu, Lim Kit Siang menyifatkan keputusan mahkamah sebagai "It's shameful for judiciary." Lim Kit Siang kecewa kerana di Perak, DAP berjaya memperkudakan PAS dan Nizar sebagai boneka mereka hingga boleh meluluskan tanah selama 999 tahun.

Jika absolute monarchy menguntungkan Melayu seperti di Brunei, so be it. PAS kena kenal siapa musuh sebenar Islam seperti beberapa patriot dalam PKR.

Guana 'Tok Guru' Nik Aziz: harbi atau zimmi?

No comments: