Followers

Tuesday, February 2, 2010

Jalan Getir


Akhirnya kes liwat Saiful Azlan Bahari ke muka pengadilan. Setelah puas menggunakan taktik tunda akhirnya Anwar menghadapi juga perbicaraan. Perbicaraan ini bagaikan ulangan perbicaraan kes liwat 1998. Ia bukan hanya trial jenayah, ia juga merupakan trial masa depan politik Anwar dan PKR.

Setelah bersumpah di masjid dengan bersaksikan Quran, Mohamad Saiful Bahari terus menjadi tumpuan. Beliau sudah menunjukkan keberaniannya bersumpah cara muqabalah, sekarang beliau bersedia untuk menghadapi perbicaraan mahkamah 'dunia' pula. Belum diambil kira 'amount of pressure' dari pengikut Anwar lagi yang sudah dari awal spin 'theory conspiracy', satu modal yang di recycle.

Anwar hadir dengan rombongan yang besar, termasuk beberapa Menteri Besar seperti Nik Aziz dan Khalid Ibrahim dan Lim Kit Siang, pemimpin de facto DAP. Sementara Saiful pula hadir dengan bapa, lawyer dan beberapa orang sahaja. Menurut laporan beberapa blogger, beliau kelihatan tenang menghadapi tekanan ribuan penyokong Anwar.

Secara kebetulan, beberapa isu menarik sedang melanda Pakatan 'Rakyat' sekarang ini. Kritikan Zahrain Mohd Hashim seorang ahli Parlimen PKR, cara diktator Lim Guang Eng mentadbir Pulau Pinang, pertelingkahan antara Zulkifle Nordin dari PKR dan Khalid Samad dari PAS tentang isu Allah menampakkan pakatan sudah menjadi haru biru. Mereka tidak solid seperti BN dalam hala tuju 'perikatan'(alliance) mereka.

Walauapapun, nasib Anwar akan ditentukan dimahkamah samada beliau dapat menjadi PM atau tidak setelah 16 September 2008 gagal. Kita saksikan ketentuan Illahi.

No comments: