Followers

Friday, January 1, 2010

2010

Hari ini merupakan hari pertama tahun 2010. 1 Januari 2010. Kita ada 10 tahun lagi, menuju ke Wawasan 2020. Wawasan(atau slogan?) yang tidak dilaungkan lagi. "Melayu mudah lupa", kata penggerak wawasan berkenaan.

18 December 2009 ketika menyambut Awal Muharam, menyambut tahun baru Hijrah. Manusa moden menganut setidak-tidaknya 2 calendar - calendar Islam untuk mengingati hari-hari keagamaan dan calendar Gregion untuk mengingati hari-hari keduniaan.

Secularisme memang menjadi 'golden straight jacket'. Kita tiada pilihan. Tahun Hijrah akan dirujuk apabila kita hendak berpuasa, raya(Fitri dan Adha), Maulidur Rasul, haji dan Muharam. Sementara calendar ciptaan Julius Caesar pula untuk kita mengingati Hari Buruh,Hari Guru, Hari Ibu, Hari Bapa dan Valentine Day. Dunia moden memang untuk Barat sementara kita hanya Pak Turut.

Selamat Tahun Baru. Selamat Menyambut Tahun 2010. Untuk mengingati penguasaan Barat ke atas zaman ini, malah mereka boleh memakai nama Allah untuk Tuhan Bapa mereka, suka saya ungkap kata-kata Rabindranath Tagore ketika beliau memberi ucapan ketika lawatannya ke Amerika Syarikat. Turut hadir, bakal Presiden Amerika yang hanya senator ketika itu iaitu Franklin Delano Roosevelt.

Ini ucapan Tagore:

"The age belongs to the West, and humanity must be grateful to you because of your science. But you have exploited those who are weak, and humiliated those who are helpless with this gift. A great portion of the world suffer from your civilisation."

Benar? Lihatlah Iraq, Afghanistan,Abu Gharib, Guatanamo dan Cuba.

No comments: