Followers

Monday, December 28, 2009

Ketuanan Melayu

Saya tertarik membaca article Datuk A. Kadir Jasin dalam blognya tentang sikap kedua-dua parti terbesar Melayu iaitu UMNO dan PAS yang kononnya mengikut 'trend'. Saya juga memang bersetuju dengan pendapat beliau tentang ketakutan kedua-dua parti berkenaan - Melayu dan Islam - dilabel sebagai terlalu rasis dan extremist.

Ada suatu sudut lagi yang menarik tentang hakikat takut dilabel rasis dan extremist ini. Silent majority Melayu juga sebenarnya sudah tidak kisah mengenai 'ketuanan Melayu' itu. Seperti dalam tulisan posting saya 'Menyusu Kera Di Hutan', ramai juga Melayu yang apolitical bersimpati dengan sikap rasis kaum lain. Kononnya kaum lain tidak mendapat pembelaan dan keadilan.

Mereka sendiri kadang-kadang lahir dari product DEB - satu langkah affirmative action - bagi mengurangkan jurang ekonomi antara Melayu dan bukan Melayu terutamanya kaum Cina. Mereka kebanyakkan golongan professional seperti doktor, peguam, akauntan dan berbagai yang ditaja oleh kerajaan bukan kerana mereka brilliant jika dibanding dengan kaum lain - hanya kerana mereka brilliant dikalangan bumiputera.

Kurangnya tekanan atau urgency dari golongan silent majority Melayu ini jika dibanding dengan kaum-kaum lain menyebabkan parti-parti politik - pembangkang atau pemerintah - membuat keputusan untuk membuat konsensi dengan pengundi kaum bukan Melayu yang menuntut 'hak' mereka. Seperti katak, mungkin hanya dua tiga ekor sahaja tetapi mereka lantang dan ini menyebabkan parti-parti akan akur dan terpaksa melayani tuntutan mereka.

Jika ada beberapa orang kuat parti yang lantang bersuara tentang 'ketuanan Melayu' ini, mereka akan dikenakan tindakan - setidak-tidaknya amaran seperti Ketua UMNO Bukit Bendera, Ahmad Ismail yang digantung keahliannya kerana hanya menyatakan fakta kaum Cina merupakan keturunan pendatang.

Dari Parti Keadilan Rakyat, kita boleh rasa keresahan YB Zulkifli Nordin apabila kepentingan Melayu terhimpit dan beliau bangun mempertahankan sedangkan ia sangat bertentangan dengan dasar parti mereka yang liberal. Dalam UMNO terdapat pemimpin yang terpaksa meminta maaf kerana hanya mencium keris.

Semuanya boleh kita simpulkan, kepentingan Melayu adalah 'sumpahan' kepada parti-parti politik kerana takut hilang sokongan kaum bukan Melayu yang memang agenda mereka pun melabelkan kita sebagai cauvanis dan rasis. Dan kita menari mengikut gendang mereka.

Betapa kita merindukan orang kuat yang tidak takut tidak popular seperti Tun Dr. Mahathir dalam mempertahankan yang hak dari yang batil.

1 comment:

SSS Admin said...

Kepada e-Patriot SSS,

Sempena kita melangkah ke tahun 2010, kami di Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) ingin menghulurkan setinggi perhargaan dan terimakasih kepada Tun/Tan Sri/Puan Sri/Dato Seri/Datin Seri/Tunku/Tengku/Tuan/Puan di atas sokongan padu yang kami terima terhadap kempen SSS ini.

Kami juga ingin mengambil kesempatan ini untuk kita sama-sama menyemarakkan lagi sokongan terhadap kempen ini dengan melibatkan saudara mara dan sahabat handai yang masih belum lagi menandatangai petisyen kempen ini di SINI dan juga para bloggers untuk menzahirkan sokongan masing-masing dengan mempamirkan logo SSS di laman blog masing-masing.

Terima kasih sekali lagi atas sokongan padu yang diberikan. Kami amat menghargainya.

Salam Sejahtera,

“SATU BAHASA, SATU BANGSA, SATU NEGARA”
Admin SSS