Followers

Friday, December 18, 2009

Maal Hijrah.

Mengikut kalendar Islam hari ini merupakan tahun 1431. Pada mulanya, ummah tidak mempunyai tahun Islam. Orang-orang Arab menamakan tahun mengikut peristiwa tahun berkenaan seperti Tahun Gajah, tahun kelahiran Rasulullah, merupakan diambil sempena peristiwa Abrahah menyerang Mekah.

Bulan-bulan dalam Islam merupakan bulan-bulan Arab jahiliyah juga, cuma tahun tidak ditentukan. Apabila Syadina Umar Al-Khattab r.a mempunyai masalah untuk merancang takwim, beliau menyebut nama bulan, kemudian ditanya oleh pegawainya, tahun bila beliau memanggil sahabat terdekat bermusyuawarah tentang itu.

Syadina Ali r.a mencadangkan peristiwa Hijrah perlu diambil sebagai titik tolak dalam sejarah ummah, hijrah atau peralihan dari bangsa pagan, musyrik dan penyembah berhala kepada ummah pimpinan Rasul-Allah yang diutuskan oleh Allah S.W.T bagi mengEsakan Tuhan yang satu dan menjadi mukminin.

Hijrah diambil sebagai kalendar Islam dan ini bermakna, sudah 1431 tahun peristiwa hijrah Rasulullah dan sahabat dari Mekah ke Madinah membentuk ummah dan negara Islam yang pertama. Kemudian Islam menjadi agama sejagat yang dianuti oleh ramai umat manusia bukan di Semenanjung Arab, tetapi seluruh dunia.

Selamat tahun baru. Selamat menyambut awal Muharram.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Bro, tepat sekali dengan artikel tuan...... Selamat menyambut Ma'al Hijrah....