Followers

Friday, June 19, 2009

Kesilapan.

Posting ini berdasarkan tulisan blog saya dalam bahasa Inggeris, dalam Myspace saya. Tajuk asalnya :'In Retrospect'.

Semasa saya awal 20an, seorang kawan, Peter Borisov warganegara Kanada yang ketika itu berusia 40an menasihati saya membaca 3 Jilid buku Edward Gibbon 'The History of Decline and Fall of Roman Empire.' Pada ketika itu saya sedang membaca 'The Rise of Roman Empire' karya Polybius.

Oleh kerana saya muda dan bongkak(sebenarnya mentah) saya nyatakan kepadanya, saya lebih berminat mengetahui kebangkitan Rome dari hanya sebuah negara kecil pertanian berkembang menjadi empayar dan saya tidak minat mengetahui kejatuhannya.

Dia mengatakan kepada saya, kejayaan bukanlah guru yang baik.

Semasa muda kita sering idealis, rasa lebih tahu dan bijak dari generasi yang dulu. Bila saya menjalani kehidupan yang 'sebenar', saya mengalami banyak kegagalan dan kegagalan. Masa berlalu an akhirnya saya akur, kegagalan merupakan guru yang terbaik.

Tidak hairan jika Gandhi pernah berkata: "Every each of my failure is a stepping stone."

Akhirnya saya faham, dalam setiap kegagalan, adanya benih-benih kejayaan. "Life is a safety box, all you need to do is finding a right combination in order to unlocked it, and to get what ever you want in it."

Dalam sistem pendidikan kita(dan kebanyakkan dimana-mana didunia ini), sekolah akan menghukum orang yang membuat silap. Siapa yang mendapat jawapan yang betul selalu dianggap bijak. Orang yang buat silap akan dihukum.

Apabila kita bekerja, sikap ini terbawa-bawa oleh atasan atau majikan kita. Dengan ringkas, kita hidup dalam budaya masyarakat yang suka menghukum. Ini mungkin satu sebab ramai generasi muda Melayu takut untuk menjadi usahawan dan menemui kegagalan.

Kita akan menghukum orang yang berani dalam masyarakat jika mereka gagal dan memuja-muja orang yang berjaya - walaupun kejayaan dengan cara yang menipu dan bukan bersaing. Saya bagi contoh golongan yang banyak dapat peluang perniagaan dengan kerajaan dan mempunyai banyak duit, lebih diagung-agungkan dari seorang pengusaha yang berusaha sendiri dan gagal.

Ini akan membantutkan semangat usahawan itu untuk berusaha lagi. Jika kita membaca kisah orang-orang yang 'benar-benar' berjaya dan bukan kena loteri projek kerajaan, mereka mengalami beberapa kali jatuh dan bangun.

Contoh yang saya suka adalah Sochiro Honda. Beliau mereka piston kereta untuk mendapat kontrak dari Toyota. Rekaannya ditolak. Beliau tidak putus asa. Beliau belajar semula sekolah teknik dan menghantar rekaannya lagi sekali. Kali ini Toyota menerimanya. Malangnya meletus pula Perang Dunia Kedua.

Beliau membuka semula kilangnya selepas perang. Berlaku gempa bumi dan kilangnya musnah. Beliau tidak pernah putus asa dan bergolok-bergadai barang kemas isterinya. Cubaan demi cubaan dihadapinya hingga muncul peluang yang mengubah hidupnya.

Satu ketika petrol terlalu mahal di Jepun dan tiada siapa mampu memandu kereta mereka untuk ke kedai. Honda memimjam basikal jirannya dan memasang enjin kecil untuk menjimatkan petrol. Kemudian ramai jirannya meminta beliau berbuat demikian.

Beliau yang tiada berduit ketika itu minta kilang basikal mendahulukan 8000 unit basikal untuknya. Kilang itu membenarkan 5000 unit sahaja dan muncullah Honda Cub yang megubah nasib Sochiro Honda. Bila berjaya, beliau berkata: "Orang hanya nampak 1% kejayaan saya dan tidak nampak 99% kegagalan saya." Baginya, 1% itu hanya kesinambungan 99% kegagalannya.

Setiap kali kita membuat silap, kita akan jadi lebih bijak. Dalam buku 'Rich Dad, Poor Dad', Robert Kiyosaki juga mengatakan bagi seorang usahawan, dua tiga syarikat yang pertama adalah 'trial and error' dan tidak mengapa jika gagal dan bankrap pun.

Di Malaysia, kita lihat budaya yang tidak menggalakkan usahawan masih banyak. Orang bankrap akan disenaraihitamkan dan tidak akan mendapat peluang kedua. Saya rasa ini undang-undang yang tidak dinamik.

Ambil contoh di Silicon Valley. Usahawan mereka digalakkan mencuba dan bankrap. Selepas bankrap mereka diberi peluang untuk memulakan semula. Ramai juga yang berjaya selepas dua tiga kali gagal. Ini merupakan persekitaran yang dinamik dan menggalakkan usahawan keluar dari mentaliti 'selamat'.

Cara masyarakat menghukum orang yang gagal akan melemahkan semangat 'mencuba' seseorang usahawan itu. Lihatlah jutawan segera kita. Adakah mereka benar-benar usahawan atau hanya di'pampered' oleh kerajaan. Kekayaan bukan matlamat utama kerana kita sepatutnya menggalakkan budaya 'pancing' dari budaya 'memberi ikan.' Ada ketika nanti, kita sendiri tidak mampu memberi mereka ikan lagi.

Tanggapan orang berjaya terhadap kesilapan juga positif. Ketika seorang CEO IBM membuat keputusan yang salah, dan menyebabkan kerugian kepada IBM hingg USD140juta, beliau menghantar surat perletakkan jawatan. Chairman IBM memanggil beliau dan menolak surat berkenaan kerana katanya IBM baru mengeluarkan fee sebanyak USD 140juta untuk 'melatih'nya dari mengulangi kesilapan yang sama.

Sekarang saya akui, kawan saya benar, kegagalan(kesilapan) adalah guru yang paling baik.

7 comments:

Caranthir said...

YB, this is one great post!

sri tribuana said...

TQ Caranthir, meet u at Kuantan. Hv a great game. Pray for your team a succes!

.@blogger.com said...

Salam,
This is really interesting post, a lot to know and a lot to learn. Keep it up ~ bERANIKAN hATI

PKMPL said...

should revamp the bankrupt act..

just 5 years and the usahawan can start over again..

sri tribuana said...

Yeah Dato' Shahrum, as MP I hope you can bring this matter to Parliment, one mistake of our usahawan cannot punish them for their entire life. Finance system also need to be revamp and encaoure usahawan instead blacklisted them with C-TOS and so on. We need tht reform.

poyosede said...

Salam,
nice to read this post, congratulation!

sri tribuana said...

TQ geecantik for ur compliment