Followers

Tuesday, June 30, 2009

Trading Places

Beberapa minggu lepas, di Pelita Ampang Point, saya bersarapan dengan seorang wartawan akhbar Watan. Saya rasa lebih sopan jika saya tidak nyatakan nama beliau di sini. Kami berbincang banyak perkara tetapi ada suatu perkara yang menarik perhatian saya.

Secara berseloroh, kami merumuskan, disesetengah negeri yang dikuasai oleh pembangkang, peranan sudah berubah. UMNO yang dahulu kerajaan negeri menjadi pembangkang. Begitu juga dengan PR yang dahulunya pembangkang telah menjadi kerajaan negeri. Kerana itu saya namakan posting ini: 'Trading Places'

Di sesetengah kerajaan negeri yang mengalami perubahan mendadak ini, kedua-dua parti tidak dapat menyesuaikan diri dengan peranan baru mereka. Ada negeri UMNO/BN tidak begitu berkesan menjadi pembangkang. Ada pula negeri kerajaan negeri masih mempunyai mindset seperti pembangkang kerana mereka memang pembangkang sebelum ini.

Di Selangor, MB Khalid Ibrahim dan konco-konconya tidak habis-habis bertindak seperti pembangkang. Mereka masih nak bongkar kisah lama. Mereka masih nak menunjukkan kononnya ada kelemahan pemerintahan BN dahulu. Mereka nak ambik tindakan kepada ADUN pembangkang sekarang(UMNO atau bekas MB, Datuk Seri Khir Toyo) kerana isu Balqis, Selcat dan sebagainya.

Walaupun sudah memerintah, PR masih merasakan mereka pembangkang. Mereka bangkang juga segalanya. Sepatutnya mereka yang sudah memerintah, hanya menumpukan projek pembangunan dan bukan hendak menjadi pembangkang lagi.

Di Pulau Pinang, Gerakan minta Lim Guang Eng berhenti mengorek dan mengkritik dasar kerajaan negeri Pulau Pinang yang lepas. Gerakan minta Lim Guang Eng menumpu kepada pembangunan Pulau Pinang.

Dari segi psikologinya, mereka masih merasa mereka pembangkang. Di Parlimen, Khalid Ibrahim, Nik Aziz Nik Mat dan Lim Guang Eng merupakan pembangkang. Sudah puluhan tahun, kecuali Nik Aziz mereka yang lain merupakan pembangkang dinegeri masing-masing.

Keperibadian pembangkang mereka sudah terbentuk lama dan sukar hendak mengubahnya. Mereka kurang pandai atau bijak menjadi pemerintah. Seperti sifat api yang membakar, begitu juga sifat semulajadi pembangkang.

Mereka tetap pembangkang walaupun dah jadi kerajaan. Eddy Murphy, syabas lakunan anda sangat berkesan dalam filem 'Trading Places'.

3 comments:

poyosede said...

I really agree with you.They were very busy to spoil UMNO.They don't think about the people but just think about their stomach...

dr.todak said...

Setuju dengan poyosede..apa yg diorang buat? "pencapaian dilupakan, rakyat diabaikan" bila berjanji semua melambung,janji dulu semuanya omongan kosong..apa yg difikir perut dan kocek diorang tak boleh kosong! akhirnya rakyat jugak yg melopong....pembangkang tetap pembangkang

sri tribuana said...

masalahnya bila lama sgt jadi pembangkang skill yg dia org ada hanya jadi pembangkang. Bila memerintah tau la penyakitnya