Followers

Friday, June 12, 2009

Darah Muslimin Mengalir di Mana-mana

Semalam saya membaca tentang cerita 11 orang Islam Petani terkorban ditembak oleh dua lelaki bertopeng ketika menunaikan solat isyak di masjid Kg Air Tempayan, Golok. 12 orang lagi cedera sementara 3 sempat melarikan diri. Berita ini amat menyayat hati saya, sekaligus menimbulkan kemarahan saya kerana saudara seIslam saya dengan sewenang-wenang di'sembelih' ketika sedang menyembah Allah SWT.



Saya melihat darah umat Islam mengalir di mana-mana. Di Semenanjung Gaza Yahudi menyembelih orang Palestine yang majoritinya Islam. Serbia dan Crotia membunuh orang Islam Bosnia dalam dekad 90an. Di Iraq penyembelihan umat Islam masih belum berhenti selepas era Saddam Husin dan sepanjang pendudukan Amerika.



Darah umat Islam mengalir dimana-mana. Umat Islam dibunuh dan disembelih lebih ramai dari bukan Islam. Mungkin saya emosi, tetapi saya rasa ini fakta. Umat Islam yang cuba membela diri mereka dikatakan pengganas.



Islam agama yang aman dan makna Islam sendiri adalah pasrah dan 'salam' iaitu kesejahteraan. Hati mana yang tidak tersentuh jika sekelompok kecil orang yang tidak berdaya dibunuh ketika sedang bersolat. Apakah salah mereka hingga ada golongan yang sanggup melakukannya. Saya percaya 26 jemaah tersebut tidak terbabit dengan mana-mana puak samada pemisah atau kerajaan.

Leave them alone.

Saya makin risau melihat kekejaman dan makin kurang sifat kemanusian dalam diri kita. Dan saya mengutuk sekeras-kerasnya kepada sesiapa sahaja yang bertanggungjawab melakukannya. Saya berdoa agar umat Islam kembali gagah dan dapat mempertahankan maruah dan harga diri mereka seperti zaman keagungan Islam dulu.

Walaupun dizaman keagungan Islam, umat Islam tidak pernah menindas mana-mana bangsa sekalipun. Malah Yahudi yang dianiaya oleh orang Eropah sendiri banyak berlindung dinegara Islam kerana negara Islam sering berlaku adil ketika jayanya.

No comments: