Followers

Thursday, June 4, 2009

Semua Jalan Menuju ke Rom

Selepas Augustus Caesar menamatkan Perang Saudara dengan mengalahkan Mark Anthony, Rom sangat maju dan 'flourish' hingga zaman itu dikenali dengan nama 'Pax Romana.' Rom bukan sahaja menjadi kuasa tentera, mereka juga menguasai tamadun, teknologi, perdagangan, dan menakluk banyak kawasan hingga ke Egypt, Eropah, Utara Afrika dan Britain.

Seperkara yang perlu dikenang tentang tamadun dan empayar Rom adalah, semua jalan dari seluruh empayarnya berakhir di Dewan Senate dimana disitulah undang-undang dibuat dan pentadbiran empayar Rom dijalankan.

Di zaman Augustus, baginda membina jalan ke seluruh pelusuk empayarnya walaupun yang paling terpencil. Jalan ini umpama lebuhraya zaman moden, autobahn purba. Asalnya adalah bagi memudahkan pergerakan tenteranya ke post-post ketenteraan dimerata-rata. Dengan adanya lebuhraya ini, tentera berkuda, jalan kaki dan chariot mudah merentasinya, tapi awas!

Jalan yang dibina zaman Augustus ini akhirnya membawa kemusnahan Rom sendiri. Ketika empayar Rom terpecah antara Rom Barat dan Rom Timur(Byzantine), lebuhraya ini juga memudahkan orang gasar seperti Visigoth dan Attila the Hun menyerang, memusnah dan menjarah kota Rom.

Semua jalan menuju ke Rom ini mulanya rahmat bagi tentera Rom menjadi malapetaka apabila 'arus balik' dengan kemudahan itu juga Attila the Hun dapat bergerak pantas memusnahkan Rom.

Pada zaman moden ini, selepas pen'liberaldemokrasian' ilmu yang bermula dengan kertas sebagai medium, menemui medium yang lebih pantas iaitu internet, laman web dan blog. Zaman ini, semua orang bukan hanya boleh menjadi 'journalist' malah boleh menjadi pencipta lagu dan pembuat filem tanpa komersialsme. Sesiapa sahaja boleh upload karyanya melalui youtube.

Seni untuk seni(Art for art's sake) yang mana merupakan satu gerakan seni(yang bertentangan dengan 'seni untuk masyarakat') telah menemui mediumnya tanpa sekatan, cencorship dan benar-benar menjadi 'liberal' dalam erti kata sebenar. Pendemokrasian minda benar-benar terjadi.

Seperti banyak hal, setiap yang baik akan disusuli dengan kesan negatif. Seperti 'autobahn' Rom purba yang boleh diguna untuk menyerang musuh Rom, boleh dimanafaatkan oleh musuh Rom bagi menyerang mereka kembali.

Kunci kata atau magic word dalam pen'liberaldemokrasian' minda dalam internet ini adalah 'upload.' Jika 'download' adalah gerakan tentera Rom ke empayarnya, upload adalah 'arus balik'nya.

Saya membaca blog Datuk Ruhanie Ahmad atau Kudakepang, dibawah tajuk 'Don't Push the Limit', ada seorang pembaca memberi komen tentang kewajaran membawa Chin Peng balik. Saya memberi komen dengan menentang ideanya kerana nature ideologi komunis dan kekejaman yang dilakukan oleh komunis sendiri terhadap rakyat Malaya ketika itu. Beliau yang bernama Zanie mengatakan sejarah sudah diputarbelitkan oleh orang yang menang dan minta saya pergi ke Wikipedia, yang mana menurut beliau bahan rujukan yang lebih 'neutral' dan 'impartial.'

Saudara Zanie lebih percayakan sumber yang didapati dari Wikipedia dari sejarah yang ditulis oleh Muhamad Yusuf Hashin, Khoo Kay Kim atau Haji Buyong Adil. Sejarah merupakan disiplin ilmu yang sudah wujud sekian lama, tetapi masih ramai yang percayakan 'teori konspirasi' dan lebih mempercayai sumber-sumber seperti Wikipedia yang dianggap lebih authentic.

Wikipedia ini merupakan sebuah encyclopedia 'rakyat', yang mana tidak ditulis sepenuhnya oleh pakar sesuatu bidang. Sesiapa saja boleh edit dan upload apa-apa maklumat baru didalamnya. Ini bukan bererti maklumatnya salah, kerana ada semacam committee yang menapis seminimum mungkin asalkan 'benar'.

Namun demikian, perkara yang seliberal ini sudah tentu ada keburukannya juga. Dalam buku 'The World is Flat', Friedman menulis kemudahan seperti ini boleh digunakan bertujuan jahat seperti 'character assassin' dan memburuk-burukkan seseorang.

John Seigenthaler Sr, seorang kanan dalam pentadbiran Kennedy, ketika bangun tidurnya membuka Wikipedia dan membaca bionya mendapati beliau digambarkan sebagai orang yang secara direct terlibat dalam pembunuhan kedua beradik Kennedy, John dan Robert. Beliau telah menjadi mangsa 'character assasin' dan bukan mudah bagi beliau untuk memulihkan imejnya kerana maklumat yang diupload entah oleh sesiapa.

IBM sendiri, menurut buku itu telah menugaskan seorang pegawai tinggi yang mana perlu memastikan maklumat tentang sejarah IBM ini tepat, kerana trend membuktikan kebanyakkan pelayar web, terutama remaja lebih mempercayai Wikipedia dari pensejarahan IBM sendiri.

Beberapa bulan lepas, Datuk Johan Jaafar menulis tentang layunya spesis pembaca buku tradisional seperti beliau kerana laman web lebih dipercayai. Sejarah lebih dipercayai dilaman-laman web kadang-kadang lebih dari 'A Study of History' karya Professor Arnord Toynbee.

Pendemokrasian ilmu seperti juga semua jalan menuju ke Rom, ia boleh digunakan untuk menjajah dan boleh dijajah.

"A stand can be made for invasion of an army, no stand can be made for invasion of an idea." - Victor Hugo.

No comments: