Followers

Thursday, June 18, 2009

Fifth Column

Di mana-mana ada 'fifth column'. Fifth Column ini merupakan istilah penentang dari dalam. Ketika era Nazi, Stauffenberg dan conspirator yang hendak membunuh Hitler merupakan 'fifth column.

Istilah fifth column ini terkenal semasa Perang Saudara Sepanyol pada tahun 1936, apabila Emilio Mola mengepalai 4 column dari luar pengepungan Madrid minta bantuan dari dalam kota untuk mengalahkan tentera Republican. Beliau memanggil bantuan dari dalam itu sebagai 'fifth column'. Kemudian istilah itu terkenal dan identik dengan "musuh dalam selimut."

Istilah berkenaan digunakan dengan meluasnya. Dimana-mana jika ada penentang dari dalam, scholars akan memanggilnya 'fifth column' seperti dalam era penentangan Nazi.

Nik Aziz minta Nasharudin Mohd Isa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden PAS jika ingin meneruskan pakatan dengan BN. Kemudiannya, MB Kedah, Azizan Razak membuat kenyataan Nik Aziz tidak patut minta Nasharudin Mohd Isa meletakkan jawatan.

Ada 'fifth column' dalam PAS sekarang. Ada pula 'counter-revolution.'

Nik Aziz lebih suka bekerjasama dengan DAP. DAP pula parti warisan PAP dari Singapura. Tunku Abd Rahman terpaksa mengeluarkan Singapura dari Malaysia kerana Lee Kuan Yew menghasut kaum Cina Semenanjung yang tidak pro-UMNO seperti MCA untuk mempersoalkan hak istimewa orang-orang Melayu. Konsep 'Malaysian Malaysia' adalah ilham Lee Kuan Yew yang diteruskan oleh DAP selepas Singapura keluar dari Malaysia.

Lee Kuan Yew merupakan 'fifth column' di dalam Malaysia ketika itu.

Saya nak tengok sejauh mana permainan 'fifth column' dalam PAS ini akan berlanjutan. Buat setakat ini, yang jelas, 'ulama' besar PAS yang hendak menubuhkan kerajaan Islam lebih selesa bekerjasama dengan DAP parti yang menentang kerajaan Islam dan Melayu.

Fifth column lagi.

3 comments:

AKK-KAY said...

saya nak tengok jugak!!

Ertyqa~ said...

biasa la,ego tu~

sri tribuana said...

Maknanya power mengatasi agama. Nik Aziz cuma nak kekalkan kuasa PAS dan memerlukan undi bukan Melayu