Followers

Sunday, February 17, 2013

Battle of Cannae

Semalam saya bertemu dengan seorang Doktor bedah yang berkongsi minat dengan saya. Beliau meminati Julius Caesar, dan menyedari saya meminati Caesar apabila menamakan syarikat saya Tenth Legion, seperti legion elite Julius; Legio X dalam latin.

Kami diperkenalkan oleh blogger Outsyed The Box, dan saya tidak pasti beliau membaca blog saya atau tidak. Namun pada hari Ahad yang santai, secara isengan saya menulis tentang satu pertempuran yang mengkagumkan peminat sejarah ketenteraan: Battle of Cannae.

Rujukan saya bukan wikipedia, sudah tentu, tetapi buku penulis ketenteraan terkenal: Theodore Ayrault Dodge. Tapi saya memimjam diagram dari wiki kerana senang untuk saya upload.


Cannae merupakan pertempuran yang mengesahkan Hannibal sebagai seorang military genius dan reputasinya sering dibanding dengan Cyrus the Great dan Alexander the Great. Hanya kekalahannya di Zama oleh Scipio Africanus telah meletakkannya di tempat kedua.




Roman Legion warna merah dan Carthagian warna biru.



Dalam pertempuran ini, Hannibal bersemuka dengan Varro, pro consul yang dilantik menggantikan Fabius Maximus atau Fabius the Delayer. 

Varro mempunyai 66000 heavy infantry yang diletakkan berhadapan dengan tentera Carthage. 11000 reserve ditempatkan di kem besarnya dan 3000 di kem kecil. Varro membawa seramai 80000 heavy infantry.

Sementara Hannibal mempunyai 40000 infatry. Hannibal meletakkan 32000 infantrynya berhadapan dengan 66000 legion rom yang terkenal itu. Hannibal meletakkan 8000 infantrynya di kem sebagai reserve.

Tidak seperti legion Rom, infantry Hannibal bercampur antara light infantry dan heavy. Light infantry Hannibal merupakan Gallic light infantry dan Spaniard light infantry. Hannibal meletakkan Light Infantrynya di tengah-tengah menentang legion Rom. Sementara heavy infantry Hannibal terdiri dari African Heavy infantry disusun seperti legion Rom. 16 barisan dan 10 line. Ianya diletakkan berselang antara light infantry.

Sementara Varro mengubah susunan legionnya. Kebiasaan legion Rom disusun 16 barisan dengan 10 line. Di Cannae, Varro mengubah menjadi 10 barisan dengan 16 line. Susunan ini sangat penting kepada menyumbangkan  kekalahan tentera Rom kerana dengan susunan ini, ramai tentera tidak dapat aktif dalam pertempuran dan cramp.

Hannibal yang mempunyai infantry yang lemah sebaliknya mempunyai cavalry yang lebih hebat dari Varro. boleh dikatakan, cavalry Hannibal sebenarnya yang memberi final blow kepada tentera Rom. Varro mempunyai 2400 calvary dan sekutunya 4800.

Varro meletakkan cavalry Rom menentang kiri Hannibal, sementara cavalry sekutunya di kanan Hannibal. Pakar tentera mengkritik susunan ini kerana lebih baik jika keseluruhan cavalry Varro diletakkan di kanan Hannibal supaya dapat exploit disebelah kiri Varro apabila tengah Hannibal sudah berjaya ditembusi. Seperti kita tahu, tengah Hannibal sangat lemah jika dibanding dengan infantry Rom.

Hannibal meletakkan Hanno command di kanannya dan ditambah 2000 lagi Numidian Cavalry. Di kirinya Hannibal meletakkan adiknya, Hasdrubal dengan seramai 8000 cavalry terdiri dari Spaniard dan Gallic menentang sekutu Varro seramai 4800 cavalry. Hannibal sendiri command dari tengah.

Varro command dari kanan Hannibal menentang Hanno dengan Numidian cavalrynya. 

Selesai menyusun cavalrynya yang mana merupakan penentu dalam pertempuran ini, Hannibal menyusun infantrynya. Dengan sengaja Hannibal meletakkan infantry yang lemah di tengah supaya dapat mengumpan legion Rom. Hannibal merancang taktik ini dengan pengetahuan bahawa legion Rom dilatih untuk maju kehadapan dan tak tahu berundur.

Hannibal memulakan pertempuran dengan memajukan light infantrynya. Ruang yang diduduki oleh light infantry Hannibal berbentuk seperti bulan sabit sejauh sebatu setengah. Setelah formasi ini dicapai, Hannibal mengarahkan Hasdrubal dengan 8000 cavalrynya menyerang sekutu cavalry Rom seramai 2400.





Sementara itu, Numidian cavalry tidak membuat sebarang tindakkan. Mereka mempunyai tactic yang aneh dengan mengelilingi musuh mereka tetapi tidak bertempuran secara bersemuka. Mereka mendapat arahan untuk membuat skirmish. Namun Numidian berjaya pin Varro heavy cavalry. 

Sementara itu, di tengah Varro mula mengerakkan infantrynya. Tentera Carthage berpura-pura berundur dan ini memberi semangat kepada Varro. Varro menyangkakan infantry Hannibal akan cair ditangan legion Rom. Ini sebenarnya permainan Hannibal. Dengan sengaja mereka berundur hingga tentera Rom cramp di tengah. Mereka terlalu rapat hingga ada yang tidak dapat menghayun dan menikam pedang mereka. 

Sementara itu, African heavy infatry mula envelop dari kiri dan kanan legion Rom. Setelah Hasdrubal berjaya memusnahkan keseluruhan cavalry sekutu Rom, mereka kembali dan menyerang dari belakang heavy cavalry yang dipimpin Varro. Ketika itu Numidian cavalry akhirnya turut serta dalam memusnahkan keseluruhan cavalry Rom.

Sekarang legion Rom sudah terperangkap di'sedut' oleh infantry Hannibal. Cavalry mereka sudah hancur sama sekali. Dan belakang mereka terdedah kepada belas kasihan cavalry Hasdrubal dan Numidian cavalry. Perangkap sudah benar-benar mengena.

Varro berjaya melepaskan diri dengan beberapa cavalry sekutu. Hasdrubal dan Numidian cavalry akhirnya menyerang dan memberi final blow kepada legion Rom. Livy dan Polybius menganggarkan seramai 40000 ke 70000 tentera Rom telah terbunuh. Mommsen memberi jumlah yang lebih besar.

Seramai dua quaestor, dua puluh satu tribune tentera, seorang bekas consul, praestor, aediles dan lapan puluh senator terbunuh. Tentera Hannibal yang terbunuh cuma enam ribu orang, 2/3 darinya Celt.


Cannae moden diberi tugu memperingati Battle of Cannae.


Hannibal Barca, anak kepada Hamilcar Barca, dan dari mereka Barcelona dinamakan.





3 comments:

Anonymous said...

Menarik bro.

OutSyed The Box

Anonymous said...

menarik

oRang kAmpong said...

masih xfaham.