Followers

Tuesday, November 27, 2012

Cina Tidak Akan Undi PAS?

Dalam bulan Syawal tahun ini saya ada berbual-bual dengan seseorang yang mempunyai hubungan rapat dengan perisikan. Menurut beliau, undi kaum Cina sebenarnya menjadi teka teki. Tidak seperti undi Melayu dan India, kaum Cina berahsia ke mana undi mereka dalam PRU ke 13 ini.

Fenomena ini, menurutnya persis seperti menjelang PRU ke 12. Kaum Cina berteka-teki ke mana undi mereka. Pada ketika itu, majoriti menganggap mereka akan mengundi BN. Dan seperti yang kita tahu akhirnya BN tidak dapat membentuk 2/3.

Ya, saya tahu pendapat umum sering menebak bahwa undi kaum Cina condong ke Pakatan. Namun itu hanyalah persepsi. Jika diukur dari segi keghairahan pemain maya(saya tidak gunakan perkataan cybertrooper), memang jelas ramai kaum Cina anti kerajaan. Di Facebook dan Twitter misalnya, peminat DAP memang vocal. Tapi itu bukan bererti mereka ramai.




Lihat gambar di atas. Ia merupakan group dalam Facebook yang diberi nama 'We Fully Support PKR'. Mengapa PKR dan DAP saja? Di mana PAS?

Hari demi hari saya makin yakin dengan maklumat rakan saya tadi. Memang kaum Cina tidak senang dengan beberapa polisi BN, dan poli-tikusnya, namun jika diperhalusi mereka masih tidak boleh menerima PAS sepenuhnya dengan dasar ala-ala 'Taliban' dan 'Mullah'nya.

PAS merupakan parti yang tidak hidup di abad ke 21. Mereka merupakan faction yang mempertahankan kehidupan purba, dan dengan kuasa 'keagamaan' akan mengecap sesiapa saja sebagai kafir, murtad atau sesat jika tidak mengikut nilai hidup yang mereka ingin bina.

Jika mereka kolompok seperti tabligh ia tidak membimbangkan, Namun mereka parti yang bejuang untuk kuasa dan bayangkan kehidupan bagaimana mereka akan 'impose' ke atas rakyatnya. Mereka dakwa itu ajaran Allah, Rasulullah dan Islam. Syiah dan Taliban juga mendakwa perkara yang sama.

Bagi sesetengah kaum Cina, dalam soal hudud misalnya mereka menganggap itu merupakan masalah dalam an orang Islam/Melayu. Namun penyakit memaksa cara hidup 'Islam' ini sudah makin merebak. Terbaru soal isu pemisahan lelaki dan wanita di shopping complex, kedai gunting dan sebagainya.

PAS sudah mula keluar dari 'territory' dan menunjukkan belang sebenarnya. Beberapa pengusaha kedai gunting bukan Islam mendapat surat saman dari kerajaan PAS di Kelantan. Mereka ingin manusia hidup dalam abad yang terasing dari dunia realiti. Ini sebenarnya 'hantu' tentang PAS yang ditakuti bukan Islam, dipawang oleh Anwar untuk dilupakan demi kebencian terhadap BN, namun hantu-hantu ini sudah terkeluar dari botolnya.

Kaum Cina yang kebanyakkannya peniaga perlu bimbang jika PAS akan membuat undang-undang lapuk berdasarkan fahaman mereka tentang Islam dari abad ke 7, sudah tentu perniagaan mereka akan terjejas. Berapa ramai kaum Cina akan bankrupt jika perniagaan tidak dalam iklim 'mesra pelanggan'.




Seorang rakan Facebook saya memberi komen video di atas dalam wallnya. Baca bawah:


If we stretch TGNA's rants about women deserve to be raped because of their dressing, perhaps we all should not have daughters at all. And to do that, perhaps we all should not get married. But then again, that would lead to rape. Haiyah...how arrr?
218Like · 




Lihat apa pandangan non-Muslim terhadap ucapan Nik Aziz. Ijat Fawkess memberi komen: "that video change my perspective about him, hence the party too."

Dalam perikatan Pakatan, saya consistent mengatakan hanya DAP meraih faedah yang besar. Melayu yang anti UMNO akan tetap undi DAP, namun saya tidak pasti majoriti kaum Cina.

They hold their cards close to their chest.



3 comments:

Anonymous said...

disagree. chinese will still vote for any other party as long as it is not a bn party.

Anonymous said...

Chinese in Malaysia now is really a disgrace. They already forgot that this blessing country is the one that gave them prosperous in the past. The mentality is sickening. They want what the balance the BUMIS has.They want the political power so that they can kick out the Malay out of this country. I dare them to reveal what slice of cake from economy they gave to the bumis. The bumis only can survive with government project. In private sector, in many thing do they gave back. It is a question of how many already the bumis already gave.Not what they already got by robbing the wealth of the economy. Malaysia is in critical situation because of the Chinese mentality. I wake in the morning and walk through the street whenever I saw the Chinese I know that all of them is against the BN government and waiting for the right time to control the country. The bumis will be left with nothing.Please my BUMIS friend. WAKE UP!!!!

Ajay said...

At the end of the day, it is every man for himself. Malays ask what benefits them to support BN. So does Indians. And the Chinese should be telling themselves, all these while, it was the Malays inside UMNO that's keeping the religious freaks from PAS at bay, not being able to advance beyond the Kelantan borders.

The opposition medias like Malaysiakini and Malaysian Insider wouldn't dare to highlight the pain and suferring of minority non-muslims in Kelantan because they are serving their political masters.

Majority Malaysians just have to acknowledge the fact that Malay-Muslims form 55% of the population and they are definitely in the driver's seat. Oh right, how about Anwar? Nobody goes to his ceramah anymore. Suppose anyone want to upset the arrangement, they will find UMNO working in cohorts with PAS. The Malays can accept PAS' version of hudud, but can the Chinese handle hudud?

Don't strike a match if you can't handle the fire.