Followers

Tuesday, October 2, 2012

Meeting with Morpheus.

Morpheus is a Greek-God. He was a god of dreams. The modern medicine knows 'morphine', as a pain-killer, which deceives and lies and tells brain to a patient that he is not in a state of agony. Scientist called the pain-killer morphine, to honor Morpheus.

In a famous movie, as one of my favorite, The Matrix, Morpheus is a passionate freedom fighter against a system built by machine known as Matrix. Morpheus free Neo, and others from machine slavery. Morpheus tells Neo the truth, and shows him how deep the rabbit hole.

A few days ago, I met with my Morpheus. In fact two of them. They somehow free my mind. They offered me a blue pill, and a red pill. Eventually I chose the red. Like Neo, now I see for  myself how deep the rabbit hole.

For 40 years of my existence, everything must be re-evaluated, to learn and 'unlearn', as one of the Morpheus puts it. The faith, 'rituals', dogmas and so on, must be viewed from new perspective. And I am still searching,  I am still in my endless quest and journey......






Just like Morpheus puts it: "I only show your the door, you the one who walk into it."


6 comments:

Anonymous said...

aik, bunyi macam nak tukar side ja Tuan...

Anonymous said...

satu yang aku tak paham la Si Morpheus dan Neo waktu scene makan pil mereka dalam matrix. Tetapi Pil merah dan biru mestilah pil sejati (bukan illusi matrix) kalau tidak pil-pil tu tak berkesan.

Persoalannya macammana pill-pill sejati boleh di bawa oleh Morpheus ke dalam matrix?


sri tribuana said...

Anon 9:14,

nak tukar side mana? BN ke PR? Oh tidak.

Anon 9:47,

itu beza filem yang dibuat oleh thinker bukan picisan.

Anonymous said...

mana nak tau, sebab tengok lain macam ja entri ni, hehehe...
sebab pada pendapat saya, kebenaran bukan ditentukan oleh apa yang benar dan salah, tetapi ditentukan oleh individu tu sendiri, 'one will believe what he want to believe'.

Anonymous said...

SAYA ANON 9:14

Maksud saya sebenarnya tiada apa yang reliti di sini. Apa yang Tuan fikir berkenaan Matrix dan teladannya dan filem yang bukan picisan pun ada flawnya.

perkataan everything must be re-evaluated, to learn and 'unlearn', dan faith, 'rituals', dogmas and so on, must be viewed from new perspective pun ada flawnya.

Dalam keadaan sekarang dan dunia sekarang masalahnya bukan antara pil merah dan pil biru. Dua-duanya bukannya pilihan absolute

Saya lihat dunia di dalam konteks lesser of two evils atau greater good.

Contohnya yang mudah - mudarat condong ke UMNO lebih kecil dari mudarat condong ke PAS. UMNO bukan baik sangat pun tetapi mudaratnya lebih kecil dari PAS.

Dalam kes NEO tidak semestinya beliau memilih pill merah. Dalam konteks filem dan dunia matrix mungkin sepatutnya dalam keadaan mudarat lebih kecil manusia kekal di dunia matrix dan kekal ignorance sebab manusia ni satu makhluk perosak Bak kata Agent Smith. Manusia seperti virus. Lebih baik dunia ini ditadbir oleh machine yang lebih teratur dan efficient. Manusia ini tidak memikul amanah sebagai Khalifah dengan baik.

Akhirnya pada saya filem Matrix menyarankan kita supaya bebas sepenuhnya. Yang bahayanya jika MATRIX ini di selarikan dengan dunia sekarang tanpa had dan menusuk di kepercayaan kita seperti Agama Islam sendiri seperti konsep qadak dan qadar, rezeki dan umur, jodoh takdir etc.

sri tribuana said...

"Opinion is everything", kata Marcus Aerelius