Followers

Tuesday, September 4, 2012

Dilema Undi Cina.

Kepercayaan umum adalah undi kaum Cina tidak menyebelahi pembangkang. Trend ini boleh dilihat sejak PRU ke 12. Hingga kini, BN masih nampak gagal mengembalikan undi kaum Cina kepada mereka. 

DAP sudah semakin gah. Mereka sangat yakin bahawa mereka merupakan 'wakil kaum Cina' dalam politik Malaysia. Mereka yakin, label yang diberi kepada MCA - 'watchdog' - kepada MCA berkesan dan kaum Cina menyokong DAP kerana DAP bagaikan 'abang besar' dalam PR.

Untuk itu, kaum Cina sanggup mengenepikan sentimen 'was-was' terhadapap PAS dan boleh bekerjasama demi menjatuhkan kerajaan BN - dimana UMNO merupakan tunggaknya.

Dalam PR, semua parti percaya mereka mempunyai 'senjata sulit' untuk 'outwit' sekutu mereka. PAS yakin mereka hanya menggunakan DAP untuk ke Putrajaya dan menubuhkan kerajaan Islam versi PAS. DAP yakin mereka akan berjaya menipu PAS dan PKR setelah kerajaan BN ditumbangkan. PKR tidak kisah sangat soal siapa 'outwit' siapa kerana matlamat mereka hanya inginkan Anwar Ibrahim sebagai PM.

PKR parti yang tidak ada ideologi kecuali jika boleh diterima sebagai ideologi - menjadikan Anwar PM adalah ideologi PKR.

Selepas BERSIH 3.0, kita boleh lihat keyakinan kebanyakkan kaum Cina terhadap PR agak merosot. Sentimen ini makin dirasai terhadap PKR. Kaum Cina tidak yakin Anwar boleh memimpin Pakatan untuk menerajui Malaysia lebih baik dari Najib.

Kaum Cina adalah kaum peniaga. Mereka mengambil berat soal kestabilan ekonomi dan peluang perniagaan lebih dari segala. Hingga kini mereka tidak sukakan BN di bawah UMNO yang banyak memberi kelebihan kepada bumiputera. Namun mereka juga tidak yakin DAP sebagai 'UMNO PR' mampu mewujudkan 'ketuanan Cina'. 

Malah dengan PAS yang masih ada saki baki radikal, kaum Cina sebenarnya cuak mampu atau tidak PR atau DAP mewujudkan keamanan, kestabilan politik dan peluang ekonomi jika PR menjadi kerajaan. Ini adalah sesuatu yang BN mampu lakukan.

Dilema kaum Cina adalah: inginkah mereka hilang segalanya jika Malaysia menjadi tidak stabil kerana 'stalemate' selepas PRU ke 13 atau mengekalkan BN  sebagai peneraju. Sebenarnya, kaum Cina suka keadaan yang ada sekarang: BN tidak mendapat 2/3, suara pembangkang ramai dalam Parlimen dan meletakkan kerajaan dalam keadaan serba salah jika tidak melayani kehendak mereka.

Dan undi kaum Cina dicaturkan oleh Dewan Perniagaan mereka, bukan DAP atau MCA.

3 comments:

jimmie said...

hahaha selagi bernama parti PARIAH di dlm pr jgn dok menYALAK mcm ANJING kurap!!

sharifah said...

Betul tu tapi sekarang ada satu lagi puak yang terlampau vokal dan terlampau biadap iaitu puak cina-kristian yang perasaan diaorang lebih mulia dari orang lain. Mereka ni yang macam ular (sneaky)+ beruk (melenting sana-sini) menghasut kaum Cina dan menundukkn Pas. Puak ni diterajui oleh Kimge dan anak bangsat malaysia di SJ tu.

Mat said...

Di sesetengah kawasan, semasa PRU-12, kaum Cina juga ada mengundi BN. Boleh dikatakan yang memberi kesan mendalam kepada pengurangan majoriti calon BN adalah undi saluran 3 dan ke atas yang berpihak kepada calon parti lawan.

Jadi, untuk mengatakan kaum Cina menolak BN sepenuhnya adalah tidak benar juga. Persepsi berkenaan hanyalah suatu pandangan secara umum.

Rata-rata rakyat mahukan kerajaan yang stabil, di samping peringkat akar-umbi di mana wakil rakyat daripada bangsa tertentu tidak bersikap sombong menafikan hak rakyat yang berbangsa lain.