Followers

Thursday, March 31, 2011

Interlok: Sekarang NGO Cina Pula Bantah.

Baru semalam saya menulis tentang kesilapan ahli politik kita menuruti kehendak kaum Indian dengan meminda 19 tuntutan. Kemudiannya Malaysia Kini menyiarkan sekarang NGO Cina pula tampil membantah Interlok dari menjadi buku teks tingkatan 5. Alasannya, Interlok memasukkan unsur Ketuanan Melayu dan menyatakan kaum Cina dan India sebagai pendatang. Baca sini.

Sekarang saya ingin lihat langkah Kementerian Pelajaran. Kita membuka Pandora's Box yang tidak mampu kita tutupi kembali. Dan sampai bila kita perlu mengalah?

Update: Akhirnya Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyidin Yasin bertegas persoalan novel Interlok telah muktamad dan tidak akan ada pindaan lagi. Ini bagi menjawab desakan NGO Cina yang minta novel berkenaan digugurkan dari menjadi bku teks sastera tingkatan 5. Baca sini.

4 comments:

Anonymous said...

Salam Bro,

1. Mintak Rahim Tamby Chik and Gang tolong bantu kerajaan tangani masalah ni bersama kementerian pelajaran.

2. Pening2 sbb Perkasa pun sudah goyang sekarang (krisis dalaman)

Harap ada Ultra-Malayu baru yang akan lahir....

Sg Long.

hangkedee said...

sampai Malaysia jadi milik singapork.ramai orang melayu masih lena dalam pelukkan kafir harbi Bn atau pembangkang

Anonymous said...

salam

kenapa hanya kita yang dikatakan membuka pandora box?

saya melihat pekara ini sebagai kegagalan kaum cina dan india untuk memahami perlembagaan Malaysia.

mereka mungkin akan keciwa kesudahan nya nanti. teruskan lah membuka pandora box.... mungkin melayu dapat memperbaiki kelemahan dalam kita menuntut kemerdekaan dahulu....

Anonymous said...

dah memang betul pun depa kaum pendatang, Tunku Abdul Rahman yg bagi taraf warganegara...depa lupa ke apa ni !!! sejarah tetap sejarah mana boleh nak jaga hati je...kalau macam tu anak cucu depa tak tau la depa ni dari keturunan mana ...angkat parang kasi cantas depa semua !!!